Bromance ftw!

Bromance-kulturen ses ofta över axeln. Folk älskar att driva med män som umgås, under skämtsamma paroller som ”en liten film om manlig vänskap”. Detta har retat mig länge, och nu är det dags att sätta ner foten. För bromance är mycket mer och mycket större än män som vänslas över en Old Fashioned på Operabaren. Bromance är grundbulten i vår moderna underhållningstradition, och ett filter genom vilket generationer av män världen över lärt sig att se och utforska världen.

Jag är fett singel, och har aldrig bangat en hemmafest, så länge lägenhetsinnehavaren har legat på Virtanens innelista. Eller legat med Virtanen.

I mina gener finns skitig mellanstor mellansvensk bruksort, jag sympatiserar med Miljöpartiet och Nya Moderaterna  och har en förkärlek för både neoliberalismen och social demokrati. Jag gillar även till exempel idén om ett ROT-avdrag, alltså att staten gör det billigare att lägga om golvet i sommarhuset i Provence. Detta gör mig till en bra och allmängiltig representant för moderna män i det här landet. Därför kan jag också haussa bromance-kulturen från en mycket trovärdig position.

Utan bromance hade vi inte haft Helan & Halvan, Abbott & Costello, Filip & Fredrik, som tagit oss vid handen och med skrattets hjälp väglett oss genom livets och världens vedermödor. Utan bromance hade vi aldrig fått uppleva americanans vemod, förkroppsligat av Crosby, Stills, Nash & Young. Utan bromance hade de tre O:na,  Lars Orup, Åke Ortmark och Gustaf Olivecrona, förmodligen aldrig introducerat skjutjärnsjournalistiken i Sverige.

Och hade fler av världens ledande twittrare vågat ta sin bromance till en högre nivå, som Honecker och Brezjnev, och förenats i en öm brödrakyss, hade världen förmodligen varit en fredligare plats idag. (Det gäller även makthavare på twitter. Jag tänker särskilt på @fvirtanen och Patrick @ekwall).

Jag är tyckonomins haute couture, dess brandfackla, dess rasande grävling som biter tills det krasar. Men jag har en mjukare sida också, som jag artikulerar och förkroppsligar tillsammans med fjuniga mediemän med AD-glasögon och polotröja som flockas på Hornstull Strand, så späckade med bromance att när kvällen är slut är de en Staropramen ifrån att suga av varandra. Jag har sett det i mingelhögar på Debaser Medis och på VIP-reor på Cheap Monday. Här vilar världens framtid. Och så folk mage att göra likhetstecken mellan detta mänskliga kitt, och human centipede-kedjor på internet.

 Vilka hade vi som människor varit utan Riddarna kring runda bordet, Svenska Akademien anno 1974, Jesus och hans lärjungar, Staffan & Bengt, Stefan & Krister?
Vi hade varit en andligen handikappad art.

/ @medieprofil

Kommentera

