Varför producera TV för miljarder, när en hashtag är gratis?

Att gammelmedias tevekanaler är ca 100 år efter sin tid är en sak. Allvarligare då att denna koloss på lerfötter blöder pengar som tillhör någon annan. Licensbetalarna står för SVT:s nota, i resten av det urtidsväsen som kallas television är det annonsörer och sponsorer som tvingas betala för resursslöseriet.

Detta har hänt: Det enda som är nytt inom teveproduktion sedan Lennart Hylands tid är Peter Jihdes kroppsspråk och det faktum att Gokväll Lördag numera sänds i 3D, för att ge dig som tittare illusionen av att Beppe Starbrink har flyttat in i ditt vardagsrum. Annars är allt som vanligt, det senaste seklets tekniska landvinningar har antingen gått gammelmedia spårlöst förbi, eller bekämpats aktivt med horder av jurister, scriptor och byrådirektörer. Därför tolkar gammelmedia all ny teknik som ett skrämmande hot av atomkrigskaliber, och missförstår, medvetet eller medvetet, varje nymodighet: När neoz pratar iPad bokar gammelmediedrevet vartenda hotellrum i hela Medelpad för att undvika att missa nåt stort, som en gruvstrejk eller en kommunal bordläggning. När någon säger hashtag drömmer gammelmediebaronerna om sin ungdoms spliffar, tjocka som lunchkorvar, på en coffeeshop i Amsterdams glädjekvarter.

Resultatet av denna ignorans och teknikfientlighet är naturligtvis ett par spenderbyxor utan sans och balans. Inom neojournalismen vet vi sedan länge att all information är gratis, det är bara att koppla slamsugen till det ymnighetshorn som heter internet och fylla bloggarna till brädden med meme och youtube-klipp. På den restaurang där orden World Wide Webb lyser i neon ovanför entrén äter vi dagligen vår McLulz-meny med extra allt. Därför behöver ingen entrepreneur i landet Internet ägna sig åt själsdödande och kreativitetshämmande dumheter som affärsplaner. I gammelmedias feodalsamhällen är det annorlunda.

När neoz för länge sedan slutat titta på teve, eftersom vi vet att nyckeln till en lulzig teveupplevelse stavas #, laddar gammelmedia produktionsapparaten till bristningsgränsen och krämar ut bred familjeunderhållning för ca 100 miljoner kronor i minuten. Ett aktuellt och skrämmande tydligt exempel är Melodifestivalen, som det kallas i gammelmediakretsar. Neoz njuter istället av #mel2012. Vi har länge frågat oss varför televisionen envisas med att ställa upp 100-tals kameror när bilden inte tillför det minsta. I fallet #mel2012 är den enda vinsten med bild att man kan få se vilken nyans av guld Helena Bergström har på sin senaste gobeläng. I nyhetsprogrammen tillför bilden än mindre, och aldrig något som en hashtag inte klarar av.

När SVT:s antilulzrevy Uppdrag @granskning nu äntligen får betongrumpan ur vagnen och skärskådar mannen som gav ordet ”slösa” ett ansikte, den breda familjeunderhållningens egen kung Pyrrhus, Christer Björkman, gör man det förstås till ett sanslöst högt pris. 

Istället för att angripa #mel2012 med effektiva neometoder som bloggkedjor, youtube-kampanjer och mobilkamera, kallar man in hela kavalleriet. Ett klassiskt Moment 22, där det man vinner på berg- och dalbanan kastas bort på karusellerna. En mångmiljonproduktion angrips med en annan. Kvar på slagfältet ligger en plånbok så tom att den ekar värre än Lummelundagrottorna.

Det är därför hög tid att licensbetalare, annonsörer och sponsorer ansluter sig till vår armé av neoz i kampen mot oansvarigt resursslöseri. Vi kräver att tevebolagen säljer kameror, mikrofoner och Claes Elfsbergs puderdosa till närmaste hembygdsmuseum och gör oss sällskap i landet Internet. Det enda man behöver är ett twitterkonto och några ordentliga hashtags.

Det är hög tid att Sven Jerring får vila i frid. Han har haft #bakjour länge nog.

/ @kallekarlsten

Annonser
1 comment

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: