FLASH!!! #Ajour segrar i uppgörelse mellan gammalt och nytt

En stor ynnest med att ha #bakjour är att varje person med ett twitterkonto är en neokollega i vardande. Som @magnusbetner, vars internationella twitteraura anses vara den främsta svenska exporten efter vapen, köttbullar och @carlbildt.
Så vi blev glada, men inte förvånade när han tipsade oss om hur Aftonbladet blivit påkomna med sina formalindoftade fingrar i kakburken.

Vi förstod direkt att det var något att gå till botten med, så vi följde twittertråden ända ifrån början. Storyn känns igen. En superneo, i det här fallet @emanuelkarlsten brejkar ett scoop på #ajour, förmodligen redan innan det hänt.

När nyheten lästs av miljontals neoz och redan blivit meme hajjade gammelmedia till och stal storyn rakt av.

Något de trodde sig kunna göra rakt under näsan på twittertrubaduren @emanuelkarlsten, uppenbarligen ovetandes om att #ajour-redaktionen konstant powerbrowsar igenom det samlade informationsflödet i mach 3-formation.
Och inom loppet av ett par minuter small det till på @aftonbladet:s twitterkonto (ett lika anakronistisk inslag 2012, som midvinterblot).

Och här blir det intressant. För märk hur han talar till bönder på bönders vis när han använder ordet ”cred”, den gammelmediala motsvarigheten till ”+1” eller retweeten.

Och de två meddelandena från @-aviatorn var målsökande missiler som träffade i hjärtat av Aftonbladets flanelltapetserade redaktion.

2000 murvelhuvuden smutsiga av trycksvärta vände sig unisont bort mot chefredaktören, pergamentrullepatronen @JanHelin som var mitt inne i en livlig publicistisk diskussion med den meterhöga Lars Johan Hierta-bysten i rent guld på sitt kontor.

I ett redan ikoniskt ögonblick tystnade han, såg deras skräckslagna ansikten och vände sedan blicken mot horisonten där han såg hur ett Vesuvius av neoz gjorde sig redo dränka det Pompeji han kallar sin arbetsplats med glödgade tweets och bloggposter.

Hotet om total utplåning gjorde att den gamle tryckpressterriern reagerade instinktivt och skickade ett meddelande med kurir till den enda personen som kunde rädda tidningen.

Inom loppet av en timma hade Peter Kadhammar telegraferat en korrigerad text där #ajour mycket riktigt står med.

Chefredaktören @JanHelin vet att en rewrite och en pudel inte kan hejda utvecklingen och kort efter tumultet lagt sig sågs han lämna redaktionen med en jagad blick, två flaskor whiskey och vinylen The times they are a-changin’ under armen.

/@neo_lagercrantz

(Ping @aftonbladet, @expressen, @tidningenresume @nyheter24. ”credda” gärna 🙂

Annonser
1 comment
  1. Neo2000 said:

    Hahaha! Genialt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: