#BAKJOUR AVSLÖJAR: ”De fyras gäng” smutskastar internet!

Helgens #Gräv12 i all ära, årets viktigaste scoop nådde förstås inte dagen ljus. Förrän nu.

#Bakjour kan avslöja en intensiv och långsiktig kampanj att smutskasta internet, och därmed strö makadam i framtidens maskineri. Kampanjen är styrd och finansierad av De fyras gäng, Bonnier, Schibsted, public service-familjen SVT/SR/UR och Aller Media. Den oheliga alliansen, vars enda gemensamma nämnare är målet att förgöra neojournalismen, påminner om en blandning av besättningen i Harpsundsekan och New Yorks maffiafamiljer som de beskrivs i Mario Puzos Gudfadern: Silverryggarna med efternamn som Tattagglia, Corleone och Barzini delar upp marknaden mellan sig, insvepta i röken från cigarrer, rök så tät att man kan skära den med kniv.

Kampanjen sker naturligtvis inte öppet, utan med hjälp av köpt och planterad information från andra medeltida institutioner som amerikanska universitet och till opinionsinstitut slarvigt förklädda vadslagningsfirmor, med anor från sjaskiga hamnkvarter.

Skräckpropagandan riktar förstås udden mot den uppväxande generationen neoz, de som ännu inte eller precis har nått myndig ålder och på väg in i det känsliga skedet av livet då man förkastar alla de dumheter som skolan uppmuntrat, som research och källkritik och annan tidsödande och själsdödande verksamhet. Svartmålningen av sociala medier går ut på allt från att ungdomarna lär sig prata konstigt till att de får alkoholproblem:

Men den mest försåtliga åtgärden är att De fyras gäng köpt in sig i en till synes oansenlig informationskanal, där de långt från neojournalismens sökarljus kan pumpa ut ny ”statistik” över farorna med sociala medier:

Bakom den här diskreta webbfasaden frodas en snårskog av myter och osanningar, och den verkliga bomben briserar den 9:e mars:

Nyheten spred sig förstås som en löpeld i #gammelmedia, inte bara i Sverige utan även utomlands:

Tack också lov blev Aitellus definitiva lista över de 300 viktigaste idéerna och personerna någonsin ett effektivt motgift bara ett par dagar senare. Efter den 13 mars har ingen pratat om ungdomarnas påhittade medievanor, utan ägnat all tid och uppmärksamhet åt att analysera vår tids viktigaste realtidsdokument:

Angreppen från De fyras gäng har dock inte upphört, utan sökt sig andra vägar. Powerbrowseprinsessan @cissiwallin utkämpar likt neojournalismens Sven Dufva en tapper men ensam kamp för att inte släppa någon jävel över bron (till framtiden), senast i Sveriges Radios medieborgargarde @Medierna:

Reporter: Du har nästan 10 000 följare, du tycker inte att du har nåt ansvar?

@cissiwallin: Nej! En retweet är att vidarebefordra redan publicerad information, det är inte att sprida nån hörsägen vidare. När jag gör ett radioprogram eller jobbar i teve så är det ett journalistiskt arbete, när jag sitter och twittrar så gör jag det som privatperson, det tycker jag är rätt uppenbart.

Anklagelsen om bristande källkritik fortplantas som ljudet i Gua Payau, men den enda väg till spridning som #gammelmedia känner, TT-cred, blir ändå ett trubbigt vapen mot den armé av neoz, anförda av Malmös communityråd Ilmar Reepalu (läs allt här!), som nu sluter sig som en järnring kring @cissiwallin:s enligt FN-stadgan mänskliga rättighet att retweeta vad som helst på internet.

/ @medieprofil

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: