FLASH!!! Sociala medier-experten utrotningshotad!

UPPDATERAT 11 augusti kl 13.10: FN har nu slutligen insett allvaret i hotet mot sociala medier-experten som art, och därför öppnat en open.spotify-lista över rödlistade arter, där sociala medier-experten nu finns under skydd. Det innebär att ingen internaut under några omständigheter får kränka, blocka (el. rapportera spam) eller på annat sätt utestänga en sociala medier-expert från samtalet på interwebz. *tummen upp* / @kallekarlsten

Den internationella faunan blir allt fattigare. Mängder av arter har de senaste hundra åren raderats och förpassats till historiens vaxkabinett på grund av människans slarv och rovdrift, till exempel dronten och Stellers sjöko. Men när sociala medier-experten nu går från rödlistad till akut utrotningshotad på IUCN:s lista kommer hotet inifrån den egna populationen. Det oroar oss mer än något annat just nu. Utvecklingen har dessutom gått så fort att inte ens ArtDatabanken hänger med. De första larmrapporterna kom från grannlandet Norge, där  landets sociala medier-experter anklagas för att vara osynliga:

Den farliga utvecklingen i Norge verkar nu sippra som ett gift rakt in i venerna på den svenska kåren av expertkollegor. Enligt en helt färsk undersökning från DIK, akademikerfacket för kultur och kommunikation, visar det sig att endast 1 av 7 väljer att kalla sig sociala medier-expert! Hela 86 % väljer alltså AKTIVT att kalla sig något helt annat!

Låt oss titta närmare på denna oroande och högintressanta granskning av ett av vår tids viktigaste begrepp. Enkäten är förstås vattentät, samtliga av landets mest inflytelserika sociala medier-experter har tillfrågats, och frågabatteriet lämnar heller inget övrigt att önska:

Svaren förbryllar dock. @emanuelkarlsten och @mymlan kallar sig ”journalist och konsult”, @jocke ser sig som ”VD i utvecklingsbolaget Mindpark” och @britstakston uttrycker tydligast det kollektiva avståndstagandet: ”Jag står för den titeln men kallar mig inte det själv [!!! red:s anm]”. Endast en av de tillfrågade ger det som borde vara det självklara svaret:

Vad kommer denna plötsliga osäkerhet och rädsla ifrån? Bara några veckor har gått sedan Medieakademin och aitellu presenterade den definitiva listan över de mest inflytelserika personerna och idéerna någonsin, allt var frid och fröjd och experterna själva såg sig som självklara affischnamn för giftermålet mellan realtid och framtid:

Titta noga. Kanske är det sista gången vi ser rubriken, utom i virtuella läroböcker, i en bisats i kapitlet om Stellers sjöko, denna sällsamma medlem av sirendjursfamiljen dugonger, som  upptäcktes 1741 i Berings hav och beskrevs som lekfulla, sällskapliga, godtrogna och enkla byten med smak av kalvkött. 27 år senare hade vartenda exemplar dödats av sjömän, jägare och pälshandlare, som var väl medvetna att det bara fanns 1 500 djur, men de var ju så goda att man inte kunde låta bli.

Om utvecklingen fortsätter kan sociala medier-expertens tid på jorden bli betydligt kortare än 27 år. Kanske var det den främste företrädaren för denna skapelsens krona , @emanuelkarlsten, som skrev under artens dödsdom, när han konstaterade attalla är journalister”, något som sedan fastslogs i en historisk #bakjour-poll.

När alla är journalister finns det helt enkelt ingen plats för experterna. Det är enkel logik. Men viktigare än att analysera orsakerna till naturens stora misslyckande är omedelbara åtgärder för att trygga artens fortlevnad. Vem som ska göra jobbet avgörs förstås med ännu en poll.

UPPDATERAT 5 april kl 13.50: Sociala medier-experten och kloutkalifen @deeped kommenterar:

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: