FLASH! Gyllene tider för digitalt värdeskapande!

Hur mycket vi än håller av flash-fibonaccin och Pinterest-pundaren @stroemberg måste vi här kallt konstatera att han är ute och cyklar. De digitala värdeskaparna har aldrig skurit så mycket guld med täljkniv som nu. Faktum är att man skulle kunna skära guld med smörkniv, så gynnsamt är klimatatet för digitalt värdeskapande i maj 2012.

Det har heller aldrig varit  enklare att skapa digitalt värde, åtministone inte sedan Jonas Birgersson, modemets McGyver, gav lulzekoftan ett ansikte och gjorde en Joe Labero genom att förvandla en rollspelsklubb i Lund, där ett gäng finniga nördar spelade Drakar och Demoner och läste igenkladdade FIB Aktuellt, till Framtidsfabriken, en smältdegel av viralt inflytande.

Vetenskapen har sedan länge kapitulerat för utvecklingen mot en blomstrande framtid och avrundat Pi till 3.0. #Gammelmedia står förstås ensamma kvar i motståndsrörelsen, som det polska kavalleriet och stampar tjurigt, trots att #bakjour vid upprepade tillfällen erbjudit dem lösenordet till viralklådan, vår tids ”Sesam öppna dig!”

Alla vi som är vana vid att bygga vårt varumärke i realtid vet dock att man inte utan egen ansträngning (”Det kommer inga stekta sparvar flygande, om man inte själv bemödar sig att göra sitt bästa!” som Carl xbox Gustaf sa i ett jultal på #SSWC) får access till tyckonomins ymnighetshorn, denna gift that keeps on giving. Viralklådan ställer motkrav, i en värld där minsta modeblogg och varje B-kändis Instagramkonto skulle inbringa ett värde av ca 100 miljoner kronor på svarta börsen. Och motkravet är att man måste acceptera viralklådan som en allt överskuggande kraft, och den som inte inser sitt eget bästa måste brytas ner i framstupa sidoläge och sondmatas med mervärde.

Ty internetz är ett enda stort mervärde. När vi tänker efter är extra allt egentligen ett bättre uttryck. Det digitala värdeskapandet kan liknas vid miljontals korvgubbar som inväntar kvart-i-tre-dansen för att sedan påtvinga extra allt, mosbricka med västkustsallad, bostongurka, rå och rostad lök, utan att kunden har något att sätta emot. Alla ska med!

Så, neoz i alla länder, förenen eder! Fortsätt på den inslagna vägen, där alla är journalister och rewriten vår biljett till viralklådans buffé. Med en uppfordrande spänst värdig Bertil Uggla och en silo full med klout håller #bakjour er på tårna, lika agila som Susanne Lanefeldt.

Republish and be damned!

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: