Neojournalismen tog hem #ESC2012!

Schlager har egentligen aldrig varit #bakjour:s melodi. Visserligen händer det att vi sittdansar och powerbrowsar i takt till allegorin som förutspådde digitalt värdeskapande på internetz redan 1975, Ska vi plocka körsbär i min trädgård med Ann-Christine Bärnsten, men det var först i fredags vi på allvar ägnade lite tankemöda åt AFK-populasens favoritspektakel.

Vi såg #ESC2012 i Baku som ett utmärkt experiment för att bevisa neojournalismens överlägsenhet. Allt vi behövde var några centralt placerade springpojkar i #gammelmedia:s bakelitcentral för att sprida facit till tävlingen i förväg. Vi la därför ut några övertydliga ledtrådar i form av twittermätningar, där neoz arounde the planet redan utsett Loreen till segrare, och till vår förvåning var det Svenska Dagbladet som först väcktes ur sin törnrosasömn och gjorde ett helt uppslag på #bakjour:s initiativ.

Det var lite rörande att se hur Svenska Dagbladets läsekrets med lite hjälp från #bakjour serverades resultatet i schlager-EM, ett resultat som neojournalister och sociala medier-experter känt till i månader, lagom till frukostlatten och vakteläggen, mer än ett halvt dygn innan den sövande direktsändningen i teve. Dock retar det oss att #gammelmedia delar upp landet Internetz miljontals invånare efter medeltida kartor över nationsgränser, och dessutom betraktar varje enskild tweet som uttryck för en hel nations ställningstagande:

Vi passar därför på att poängtera att bioformuleringar av typen ”tweetsen är mina egna, inte min arbetsgivares” är tillämpbara även här, enligt devisen ”tweetsen är mina egna, inte hela Rysslands”. Med det sagt vill vi gratulera #gammelmedia, som med den här milstolpen vädrat ut lite av den tryckande stanken av liggsår och kokkaffe på bit som fortfarande lägrar sig över Ordinari Post Tijdenders anrika redaktionslokaler.

Vi noterar också med viss oro att tidigare så pigga #bakjour-konkurrenten #ajour verkar ha tacklat av och ännu inte rewritat ett ord om #ESC2012. Tråkigt tycker vi, men hoppas på snar bättring:

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: