Twitter – neojournalismens VIP-lounge

På förekommen anledning vill #bakjour en gång för alla slå fast att twitter INTE är kretis och pletis vardagsrum. Twitter är neojournalismens VIP-lounge. Visserligen bjuds vardagsrealismens trashankar, undersköterskor, asfaltskokare, biljettkontrollanter och Systembolagskassörer, stundom in till viralklådans virtuella högkvarter, men då i likhet med de vanartiga barnen i Kalle och chokladfabriken för att begapa storheten hos världens åttonde underverk, internetz, och därefter uppläxade och förnedrade spottas ut på retweetproduktionens löpande band för att i ilfart föras tillbaka till plattform AFK.

I @lexmarkus debattinlägg på Medieormen utgör Morgonpassets Queen of Kändismys @martinathun det varnande exemplet på något som även #gammelmedia nu äntligen verkar ha förstått: Sociala medier är den groggveranda, där eliten samlas för att dricka Cosmopolitan och simultant bygga sina varumärken i realtid:

Uttolkare av detta centrala neojournalistiska VIP-credo är sedan länge @nyheter24 (erkänt av SVT som ett av Sveriges största mediehus) och den enda twitterklanen som till fullo omfamnat kändiskulten är den svenska humoreliten. Likt de sociala mediernas Illuminati slår @messiahhallberg, @jakoboqvist, @hassebronten, @mansmoller med flera en järnring kring denna sin förlollande bromance, knyter male bondingens yellow ribbon round that ole Oak tree called Lulz och agerar på given signal kinesiska ryggkliare åt varandra, enligt devisen ”knyt den kuk som föder dig”.

Detta ordenssällskaps självklara ledare och frälsare är The Lord of Lulz @martenandersson, som tidigt insåg vikten av att sålla agnarna från vetet för att hitta den hårda humorkärnan på twitter. Genom att följa en bas på ca 200 superroliga kändisar och branschkollegor kokte han ner buljongen till humorelitens Bibel Sveriges roligaste på 140 tecken, med @adamalsing:s epokgörande skämt som juvelen i kronan (omskrivet av #bakjour HÄR):

Således, fört i bevis att kändis- och mediekulten är neojournalismens livslinje och aorta, fortsätter #bakjour att nedsänka de invigda i denna internetz floden Styx (dock arrangerat som babysim för att undvika eventuella Akilleshälar) till osårbarhet och evig gamman.

Rör inte min mediekompis!

/ @medieprofil

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: