shrtNWS – Nyheter på en… tröja?

Sommarens första stora kloutläger, #24hbc, pågår för fullt och deltagarna vältrar sig i digitalt värdeskapande. Ett av de på förhand mest emotsedda koncepten, shrtNWS, är dock än i skrivande stund en dead end och påminner mest om en blandning av Jönköpings-Postens webb och en hemsida från 1994. Programförklaringen lovar dock mera, en fräck stöld av rewritekonceptet Readers Digest, föregångaren till #ajour:

Här vädrar vi morgonluft, i form och skepnad av neojournalismens svar på tidningen Metro: Nyheter förkortade till gränsen för det begripliga. En nyhet längre än 140 tecken är ingen nyhet. I väntan på release gnager dock en viss oro hos #bakjour-gruppen: Kan det vara så illa att konceptutvecklarna tänker shrtNEWS men menar Shirt News? Att nyheterna i sin kortaste form ska tryckas på T-shirts och säljas exklusivt i souvenirbutikerna i Gamla Stan? Det rimmar ju hur som helst med en kodex där ingen nyhet får vara längre än att den går att trycka på framsidan på en XL-tröja.

UPPDATERAT 12 juni 14.50: Nu har ShrtNWS öppnat sig som en blomma! Även om designen tycks lånad från Arbetsmiljöverket/Kooperativa Förbundet, är innehållet förstås neodynamit, en myrstack av nyhetslänkar och som gjort för en T-shrt. Premiärtröjan finns nu att hämta hos Gugge på Swedish Merch i Gamla Stan, Stockholm, Sweden:

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: