Meta – the stuff that dreams are made of

Meta uppfanns i Italien 1632. Neohipstern Galileo Galileo hade precis upptäckt att Jorden var rund, medan etablissemanget fortfarande tyckte Jorden var platt. Lite som neojournalismens förhållande till #gammelmedia, således. För att slippa diskutera sakfrågan ägnade katolska kyrkan istället all sin energi åt HUR Galileo uttryckt sig, om han använt en trevlig ton eller inte. Efter långa överläggningar kom man fram till att han inte använt en trevlig ton och man dömde honom till livstids husarrest tillräckligt långt ut på landet för att täckningen på hans iPhone 4S skulle vara i det närmaste obefintlig. Problemet ur världen.

Ganska snart upptäckte man att meta var mycket användbart, i princip till allting där man behövde fylla utrymme men saknade innehåll. 1937 fyllde man exempelvis .zippelinaren Hindenburg med meta, men eftersom meta ofta snedtänder gick det som det gick. Det vill säga upp i rök. En gång på 1990-talet försökte man lansera meta som frukostmüsli, men på grund av det extremt låga näringsvärdet svalt försökspersonerna helt sonika ihjäl.

Idag innehåller i princip allting meta, din dagstidning, varje TV-tablå med självaktning. Men framför allt är det fortfarande i hög grad en neojournalistisk angelägenhet, exempelvis är kloutkejsarens hela kollektion vävd i finaste meta.

Meta beskrivs ibland lite slarvigt som berättelsen om berättelsen. Det är meta i dess ursprungliga, primitiva form som går tillbaka till 1600-talet. Mycket har hänt sedan dess. Idag är meta i dess renaste form berättelsen om debatten om berättelsen. Eller ännu hellre: Berättelsen om berättelserna om berättelsen. Där berättelsen tar slut med ett THE END i versaler, är meta ljusslingan i golvet som leder vidare till evig rundgång. Till exempel: Där TV-programmet Kvällsöppet begränsas av studioväggarna och en sändningstid på 60 minuter, tar meta vid med berättelsen om hashtaggen #kvällsöppet. Och debatten om debatten på hashtaggen #kvällsöppet.

Meta är det främsta av universalmaterial: Det är neojournalismens Rhoca-Gil, som effektivt tätar läckorna i ett resonemang, men har samma menliga effekt på hjärnan som thinner om man inhalerar i för stora doser. Det är den vattenfasta och fluorescerande färg på de närmast nordkoreanska, tomt ekande potemkinkulisserna som från luften kan frammana bilden av ett blinkande Las Vegas.

Där livet, döden, politiken bjuder alltför ogreppbara och svårbemästrade frågor (på samma sätt som Galieos rön skrämde skiten ur katolska kyrkan) inträder meta som the catcher in the rye, en säkerhetsventil, en eskapistiskt lagd kompis som pixlar debattens skrämmande detaljrikedom till hanterbar kvällstidningslogik. Som en blandning av viskleken och det där skämtet, där två snubbar står och tittar upp på en huskropp tills en hel folksamling står och glor och undrar vad de glor på. Så dags har de två skämtarna redan lämnat platsen, och folksamlingen till sin egen förvirring och sina egna vilda spekulationer.

Om man vill undvika en obekväm och smärtsam huvudfråga erbjuder meta en utförlig och närmast millimeterprecis GPS till hjälp. Det kanske bästa exemplet är hur våra huvudmotståndare inom #gammelmedia envist och regelbundet försöker förminska neojournalismen till en diskussion om #bakjour är en parodi på #ajour eller tvärtom. Och ett till synes plumpt, billigt och ogenomtänkt skämt kan med metakartans hjälp analyseras på så många olika nivåer att det liknar att skala en lök…

… kan detta uppfattas som humor på ett över- eller undermedvetet plan? Existerar en kontext där detta kan uppfattas som roligt? Hamnar skämtet i ett annat ljus om man ser det i ett historiskt perspektiv?

… eller kan det rentav röra sig om en allegori över vanlig idioti?

Under vägledning av meta kan man navigera så långt från utgångspunkten för en debatt att ingen till slut minns var man började. Med retweetens hjälp kan meta dessutom likt duracellerna i kaninen föröka sig medelst delning till den grad att diskussionen om diskussionen blir en global viralklåda.

Meta makes the world go round. Låt stå.

/ @kallekarlsten

Annonser
1 comment

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: