Fuckin lost in @sweden! – #Gammelmedia gör sig till åtlöje!

#Gammelmedia förnekar sig inte. Trots lågt ställda förväntningar blev vi närmast chockade när @SR_StudioEtt, diktafondemagogernas defaitistiska Decamerone, gjorde en Staffan Tappersk straffspark av hela @sweden-debatten (lyssna HÄR!).

Huvudpersonen @hejsonja lyste, tack och lov, demonstrativt med sin frånvaro i denna parodi på debatt om neojournalism. Dessvärre kände @viatorn @kwasbeb någon form av ansvar att försvara viralklådan i Studio Ett. Tyvärr var han chanslös. En diskussion som borde handlat om varumärkesbygge (i realtid), digitalt värdeskapande och retweetens överlägsenhet reducerades av programledarna @JHuitfeldt och Li Hellström till frågan om, och i så fall hur mycket, @kwasbeb onanerar. Denna vantolkning av hans numera världsberömda tweet…

… är detsamma som att hävda att Tre solar handlar om medeltiden, när det egentligen är en allegori över Richard Hoberts och Lena Endres parmiddagar med svenska teateradeln, inklusive utflykter till Degeberga marknad. Och att förminska @stroemberg:s homeriska hashtagepos #hållenstolpe till ytterligare ett exempel på nätmobbning:

De ovan givna exemplen stärker oss givetvis i övertygelsen att #gammelmedia ska hålla tassarna borta från virala fenomen, inte så mycket för att vi fruktar konkurrens utan för att slippa göra sig till åtlöje. Detsamma gäller gammelmediala försök att ironisera över sånt de inte begriper. Senaste talande exemplet är Nöjesguidens humorförsök efter @hejsonja:s @sweden-succé med skämt/frågor/whatever om bögar och judar:

Notera den osynliga gräns för yxiga skämt om en definierad grupp, som dras med millimeterprecision kring densamma. När utomstående passerar den gränsen blir det oftast bara plumpt. #bakjour råder därför självutnämnda rolighetsministrar inom #gammelmedia att respektera den tysta överenskommelsen om neojournalisternas previlegium att skämta grovt om neojournalism.

Vad som dessutom uppenbarligen obemärkt passerat Nöjesguidens radar är att deras punchline ÄR FACIT. Att ”experter på sociala medier får ett nytt case att prata om” är inget skämt, utan exakt vad neojournalismen går ut på. Hela det till fulländning utvecklade ekosystem där journalismen bortom kilskriften sprider sig som en elchock genom bloggosfären bygger på att tyckonomin analyserar sig själv in absurdum. Vi kräver inte att Nöjesguiden ska förstå det, utan fnissar bara faderligt överseende bak ryggen på de självbelåtna gammelmediepiltarna, medan vi simultant insuper den nådiga lunta av bloggposter som rullas upp som en persisk matta i våra readers:

Här är det Micke @kazarnowicz som med kärnfulla kloutgrafer målar upp en närmast rafaelisk fresk över @hejsonja:s kompromisslösa och globala segertåg, så vackra att vi får tårar i ögonen:

Klouthälsningen: "Var Reddit!" - "Alltid Reddit!"

Klouthälsningen: ”Var Reddit!” – ”Alltid Reddit!”

Vår ödmjuka rekommendation till diktafondemagoger och bildrörsbandariljärer lyder således: Avhåll er från att rapportera sådant som uppenbarligen övergår ert förstånd. Håll er till departementspromemorior, pressträffar och textreklam.

I sammanhanget vill vi även passa på att informera om innebörden av klouthälsningen, neojournalismens secret sign of bromance. De tre utspärrade fingrarna i honnören till höger står för viralklådans heliga treenighet, de tre K:na: Klout, Klick och Källkod. Brodera detta på en bonad och häng över Haldan därhemma. Eller följ sommarens viktigaste kloutläger #SSWC på Bambuser.

Väl mött!

/ @medieprofil

Lämna en kommentar