Exit @radiochefen – Enter klout!

UPPDATERAT 19 juni kl 23.10: Det tog bara minuter innan @radiochefen återföddes i ett hologram för iPhone, för varje diktafondemagog att söka sin tröst och sin nod: Obi-Twan Kenobi. May the Force be with youtube!

Skymningen sjunker över neojournalismen. Tidigare idag, denna historiska 19:e juni i nodens år 2012, har en av dess frontrunners, mannen som uppfann viralklådans svar på hjulet, Mats @radiochefen Svegfors, drar sig tillbaka från RAMpljuset och lämnar över stafettpinnen.

Vi kommer för evigt att minnas @radiochefen för hans livsverk, Journalism 3.0, det vi kallar #medieormen, viralklådans viktigaste realtidsdokument, som slog ner som en bomb mitt i #gammelmedia:s sambandscentral när den lanserades som ett hallelujah moment på youtube, som en Roy Anderssonsk tablå:

Men när e-os, morgonrodnadens gudinna, imorgon målar sin enastående fresk över en ny dag späckad med realtid, som en digital Thanksgiving-kalkon, möter vi början på något nytt. Undertexten i @radiochefen:s sorti är tydlig: ”Och se, jag är med eder alla dagar intill tidens ände.” På papperet går neojournalismens Grandmaster Flash i pension, men var neo round the planet vet att han kommer att sugas upp av den antimateria som stavas klout. Han blir tveklöst en del av det till gudsväsen gränsande gränssnitt som styr vår tid. Det är bara att backtracka hans sparsmakade twitterkonto för att inse storheten i helheten:

Mats @radiochefen Svegfors har utmärkt sig som något av Twitters Wisława Szymborska, med blott 42 tweets sedan starten den 15:e september 2010. Hans varumärkesbygge (i realtid) startade med en hajp, med hela 9 månader (!!!) mellan tweet nr 1 och tweet nr 2, en epokgörande hajp som skapade förväntningar av kolossalformat…

… och som fick @emanuelkarlsten:s enträgna hashtaggpluggande av #dendärnyagrejen (som födde #bakjour-konkurrenten #ajour) att framstå som tjatigare än SIBA-reklamen:

Idag gick alltså #gammelmedia:s enda neoämbete, det som VD för Sveriges Radio, i arv, från VD till vice VD. Därmed föds viralklådans första monarki, en modern monarki med kvinnlig thronföljd. #Bakjour kan därtill avslöja att Sveriges Radio inte enbart är en monarki, utan också en monoarki.

Vi har tidigare avslöjat @radiochefen:s långt gångna planer att inom ramen för #medieormen skrota SR:s affärsmodell, och låta denna #gammelmedia:s koloss på lerfötter återfödas i det digitala värdeskapandets Perseus, som kapar #GammelMedusas huvud ur vars pulserande hals fem ikoniska hashtags spirar, #P1browser, #P2browser, #P3browser, #P4browser och #Sisubrowser:

Utvecklingen av Sveriges Radio till en viral slöja av sitt forna jag går nu in i fas 2. Nästa steg mot att släcka ner hela FM-nätet är att säga farväl till stereo. Det innebär att SR nu blir en monoarki, med det slutgiltiga målet inom räckhåll: Att bli SVERIGES REDDIO.

Exit @radiochefen – Enter klout. Tack för allt, Mats Svegfors.

/ @kallekarlsten

Annonser
1 comment

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: