FLASH!!! Opinionsoligark hyllar neojournalismen – ledande neoz förkastar den

Tyckandet är den nya researchen. Åsikten den nya storyn. Det är inte bara fundamenten på vilka vårt mest spännande projekt hittills™ vilat stadigt ända sedan den 18 november 2011. Hela neojournalismen bygger på naturlagen att i de sociala medierna får kunnandet alltid se sig besegrat av tyckandet. Det är inpräntat i neoz DNA att ett twitterkonto och iPhone 4S är det som krävs för att ha en en åsikt.

Därför har vi förvånats när ledande tyckonomer den senaste tiden har agerat utan RAM eller reson och flytt Twitter som råttorna ett sjunkande skepp. @RolandPM och @Sannarayman:s bortfall gör att @SvD #gammelmediala åsiktscentral numer är lika välrepresenterad i de sociala medierna som Martin Luther Kings idéarv på ett klanmöte.

Så håller neoskonaren då på att sjunka frågar sig vän av ordning?

TVÄRTOM!

Enligt det digitala värdeskapandets atomur, klouten, är Twitter mer välmående än någonsin och därför är det omöjligt för framtidsfalangen av det fria ordet, neojournalismen att hänga läpp.

Men i skenet av den senaste tidens oroväckande utveckling när tongivande röster lämnat vårt samtidsamkväm i parti och minut gladde det oss till tårar när vi upptäckte denna vackra ros blomma i den #gammelmediala betongen. Den kom i form av ett elektroniskt evangelium med en lyskraft som överträffar pollstjärnan och en glöd som kan sätta eld på korrläsningens katekeser och twinglya de ljusskygga Facitfalangistera på flykt. Avsändaren var realtidsrabulisten @PWolodarski som överträffat sig själv och i en mening målat en fresk i frihetens alla färger.

Berömmet från landet internetz lät givetvis inte vänta på sig. Neoz prisade tweeten genom att offra realtidens myrra och rökelse, rt:n och manual-rt:n på kloutens alt.are.
Och när han också fick tummen upp från neojournalismens Robin Hood som rewriTar från de rika och ger till alla, kunde vi kallt konstatera att DN:s opinionsoligark nått kloutstatus.

Där hade vi gärna satt punkt, och vi borde gjort det. Vi borde ha lyssnat till den uråldriga neojournalistiska devisen ”kolla aldrig en bra storify” när det anonyma tipset damp ner i vår inbox. Men nyfikenheten tog överhanden.

Och till vår förfäran fann vi hur samme @emanuelkarlsten som i första tweeten gaveth, snabbare än det går att säga capslockvändare, i nästa tweet, taketh away. Mannen som i flera år lett internetz i allsång till Simple song of FREDOME gjorde det i en frän attack mot hela den agila communityn.

Vi han knappt utbrista ”Även du, min Brutus?” innan Mr. Meme fick bifall från bloggbaristan i kloutens kafé, medgrundaren till #ajour @mymlan.

Upp var ner och gammalt var nytt. Neoz såg på, förstummade och förlamade innan någon slutligen ryckte ut till framtidens försvar. I en häftig ordväxling gavs 4chankollonarna svar på tal.

Vi lyfter våra h@ar för unconference-conquistadoren @AnnikaBeijbom och den sylvassa punkt med vilken hon slutligen satte stopp för galenskapen.

Men vi frågar oss ändå vad som händer. Har en trojansk häst penetrerat den neojournaliska brandväggen eller än värre, har vi närt #gammelmediala publicister vid vår barm?

Om detta må ni spekulera.

 

/@neo_lagercrantz

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: