Studio Totals PR-pranks – vi har HELA LISTAN!

Medan sommaren lämnar #gammelmedia som en blandning av Mick Jagger som gäspar och lungsjuk 100-årings sista andetag…

… och superneon @niklassvensson är fullt upptagen med att lösa sina kontroverser med kommunen i #Sjöstan via twitter…

… pågår febril aktivitet i viralfabriken. Studio Total, PR-byrån som på ett förtjänstfullt gjort den explosiva blandningen av mytomani och neojournalistiskt credo till en lukrativ affärsidé…

… har plötsligt stött på patrull i form av #gammelmedia:s krav på bevis. #Bakjour berättade nyligen om den diplomatiska krisen mellan Sverige och Vitryssland, orsakad av att Studio Total flugit in över vitryska gränsen och släppt ner ”nallar” (slang för mobiltelefoner, red:s anm) i en PR-kampanj för alla människors rätt till gratis wifi. Studio Total underskattade dock den gammelmediala paranoian, slarvigt förklädd till faktagranskning och källkritik…

… och tvingades visa upp bevis för att flygturen verkligen ägt rum:

Och som alla neoz vet, om en av #gammelmedia:s gökungar börjat skrika efter mat kommer hungern att fortplanta sig som en ljudvåg genom hela den feodala journalismens elefantkyrkogård. Nu hinner Thomas Mazetti och hans kollegor knappt börja tänka på nästa prank innan Studio Total möts av misstro, alltmedan den svensk-vitryska krisen fördjupas.

För att ligga steget före Tidningsutgivarna och Public service-klubben publicerar #bakjour nu hela listan på de PR-kampanjer som Studio Total kommer att tvingas redovisa den närmaste tiden.

1. Björn Ranelid. Redan 1982 kom Christer Björkman till Studio Total med en beställning inför Melodifestivalen 2012. Han ville ha en akt som var ”larger than life” och extra allt, och från Den överlevande trädgårdsmästaren (1983), via fejden med Linda Skugge och Stjärnorna på slottet fick Björkman en mediedomptör som kommer att avslutas med en artikel på DN Debatt i september.

2. Uppdrag granskning. Alla svenskar visste det redan efter några minuter, men det tog år innan Radiotjänst förstod att ingen lät sig skrämmas av ”en snigel på ögat”. Studio Total levererade då en helhetslösning som på sikt skulle få 100% av svenskarna att betala TV-avgiften. En färsk undersökning visar att 89% av landets invånare hellre skulle ha en grävling under sommarstugan än Janne Josefsson hängande på låset.

3. Bert-Åke Varg. Skolverket och Department of Homeland Security hörde av sig ungefär samtidigt till Studio Total. Skolverket ville ha en informationskampanj för högstadiet om FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, och USA:s inrikessäkerhetsdepartement ville ha nytänk i kriget mot terrorismen, som gått i stå efter den avslutade jakten på Usama bin Laden. Valet var självklart: Den folkkäre skådespelaren, känd för både 70- och 80-talister som Ugglan Helge i Från A till Ö, Pentti Varg i Fablernas värld, och den grinige maskinisten Gustav Sjögren i Rederiet.

4. Maud Olofssons representationslunch med sig själv. Få kvinnor på politisk toppnivå köper biljett till Ladies Night. Det ville Martin Stenmarck ändra på, och vände sig till Studio Total, som snabbt planterade en kittlande berättelse hos SVT:

Den här nyheten rider viralklådan som en mara as we speak, och kampanjnotan är också den billigaste i svensk PR-historia: 75 kronor.

Inom kort kommer Studio Total att presentera dessa kampanjer och redovisa dem i detalj, till #gammelmedia:s fromma. Under tiden tar PR-byrån tacksamt emot nya tips på pranks. Dessa lämnas med fördel i #bakjour:s kommentarsfält.

/ @medieprofil

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: