”Ingen väderkvarn för liten!” – GT:s Donna Quixote skjuter på allt som rör sig!

UPPDATERAT 17 augusti kl 22.45: @fridaboisen försöker vinna viralklådans gunst – genom fräck snålskjuts på @zolfagarys folkinitiativ ”Vita kränkta män”! Kändismän i #gbgftw RASAR!


HELA STORYN från #bakjour nedan! LÄS!

Göteborgs-Tidningen (GT), @Expressen:s västsvenska kyrkupplaga, har länge lobbat för att göra ”populism” och ”publicism” till jämnstarka storheter i journalismens naturlära. Sedan länge har tidningen betraktat en vox populi (äv. fråga-5, inkl. en obligatorisk göteborgsprofil) som en folkomröstning, offentlighetsprincipen som skyldigheten att skylta med sitt stöd för oinskränkt personlig frihet och varje tillfälle att dra en lans för minsta särintresse OCH sälja lösnummer som en publicistisk plikt/dygd.

Och apropå lans, tidningens relativt nytillträdda chefredaktör @fridaboisen, tyckonomins Donna Quixote, har på kort tid tagit GT:s strävan till next level. Varje väderkvarn måste, till varje pris, nedkämpas, med alla till buds stående medel. Om lansen sviker, kan militärhjälp rekvireras (exempelvis luftvärnseld) för att sänka kvarnen i ett moln av grus och damm. Ett första planerat folkinitiativ, till värn för rätten att dricka 3-4 starköl i en Storebro 435 Sun Top,  grusades i sista stund, då Ulf Brunnberg, David Hellenius och Bert-Åke Varg tänkt ut samma plan och hunnit före

… men GT lät sig, till tyckonomins fromma, inte nedslås, utan gick all in för att försvara dem som inte orkade gå 30 meter för att köpa en halv special på Linnéplatsen under Way Out West. Understödd av sin Sancho Panza, neozchefen @Markus_Hankins, ramponerade @fridaboisen hipsterseansens köttvägran, endast beväpnade med köttbullar och en löpsedel.

Kampanjjournalismen är något av en rysk docka. Lyfter man på ett särintresse finner man ett nytt därunder. Och så vidare, i all oändlighet. Så även fallet med GT:s Kötthjälpen.


Som en neoz ex machina uppenbarade sig här ett gyllene tillfälle att visa att inget särintresse är för litet för att förtjäna en GT-kampanj. I det här fallet @fridaboisen:s egen ackreditering till Way Out West, som hon tillägnade en utdragen och tapper strid på twitter:





Den lyckade kampanjen för att försvara varje chefredaktörs rätt till att gå gratis på Way Out West gav GT och @fridaboisen blodad tand. Deras senaste folkinitiativ är en direkt sequel på Kötthjälpen, där man värnar medborgarnas frihet att vägra kampen mot negativ miljöpåverkan (en av de viktigaste nya mänskliga rättigheterna enligt FN, vid sidan om rätten att dricka öl på sjön och rätten till gratis wifi). Under Way Out West manifesterades detta genom att tillsammans med karnivora festivalsbesökare hetsäta Mamma Scans. Nu är det rättigheten att slippa åka kollektivt i #gbgftw som måste värnas.

Det hade troligen räckt med en fråga-5 som gjorde tummen ner, för att @fridaboisen skulle plocka fram det tunga artilleriet. Men det här är större. Vi ser det redan framför oss: Horder av tyckonomer beväpnade med löpsedlar och badkar fulla med 98-oktanig bensin bildar ett gatans parlament

… för att strypa trängselskattens miljoner i inflöde till en ny Göta Älvbro, och andra infrastruktursatsningar. Rätten att stå en halvtimme på tomgång i en bilkö går naturligtvis utanpå allt annat. Har man dessutom haft ynnesten att rösta fram den rätten i ett folkinitiativ förstärker det bara den tyckonomiska upplevelsen. Vi önskar GT och @fridaboisen lycka till med kommande #winwin situations! / @medieprofil

Annonser
4 comments

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: