I Heard It Through the Blockwhine!

UPPDATERAT 5 september kl 14.45: @hannafriden biter tillbaka!

UPPDATERAT 5 september kl 11.15: @kjellhaglund utvecklar resonemang kring metoden:

De senaste dagarnas feed har bjudit på så mycket beef att man skulle kunna grilla den på @niklassvensson:s terass och föda hela #Sjöstan. Och soundtracket, ett gällt och ihållande blockwhinande (ett uttryck som @dreadnallen introducerade för oss) motsvararande en kör på 18 marskatter och en motorsåg, gör att I Heard It Through the Blockwhine plötsligt seglar upp som en helt rimlig utmanare till Slaves to the Gridd och Simple Song of FREDOME som neojournalismens nationalhymn.

Startskottet tycks ha varit The Jean d’Arc of obekräftad info, @cissiwallin, och hennes numera riksbekanta tyckonomiska brott mot griftefriden:

Detta fick gamla oförrätter att flyta upp till ytan, i samma omfattning som död fisk i Östersjön. Feeden fylldes snabbt av en veritabel pingismatch av beskyllningar om hat, hån och kränkningar av mänskliga fri- och rättigheter (följ även debatten på @hannafriden:s FB-sida).


En beef så god som någon, alltså, men inget vi inte sett förut.

Dock trillade vi nästan av stolen av pur förvånging när ranten utmynnade i att tyckonomtämjaren @kjellhaglund visade sig ha uppfunnit en helt ny neojournalistisk arbetsmetod.

Vi vet sedan tidigare att åsikter är det nya fakta, och tyckandet den nya researchen. Nu lägger vi också ”tillfällig blockning” i den neojournalistiska verktygslådan.

11 comments
  1. Ännu ett lysande exempel på hur en saklig vädjan om eftertanke och omdöme i hur vi använder oss av den mediemakt som kanaliseras via ”inflytelserika” twitterkonton, uppfattas som personliga påhopp och bemöts med infantilt blockwhinande.

    När alla försök att kommunicera och ignorera har uttömts, återstår blocka som det enda realistiska sättet att jobba med Twitter.

  2. Kjell said:

    Twitters teckenbegränsning gjorde detta lite roligare än det var ämnat… ”Jobbar med twitter” är tyvärr bara en klumpig förkortning av att jag ville ha kvar twitter i gång medan jag jobbade (”Jobbar, med twitter (aktivt)”. Dvs hellre blocka bort det oönskade tjattret än helt stänga ner applikationen och gå miste om den intressanta diskussionen om läxhjälpssubventioner jag var delaktig i.

    Häpp.

  3. Viktor said:

    Hur många har Kjell blockat på Twitter nu? Vore intressant att veta. Det verkar vara mer regel än undantag att Kjell blockar kritiker, efter att han såklart hunnit skrivit några dissar tillbaks så att han kan vara helt säker på att han får in sista ordet först. Det hela framstår som synnerligen pinsamt, speciellt när han försöker utmåla sig som något slags helgon i samma veva. Det är inte mycket självinsikt där inte.

    • Kjell said:

      Vilket larv. Men här kommer redovisningen: Jag har blockat en hatisk AIK:are efter upprepade privata påhopp (dock lyft den igen), en Gillberghatande sociolog som spammade med 40 tweets på en kväll (också lyft), samt två anonyma scientologer (de blockarna får vara kvar).

      Funderar också på att inte lyfta blocken från igår på C Wallin, efter att ha förstått hur hon betett sig mot många andra på twitter.

  4. Viktor said:

    Jag har sett dig blocka två personer på Twitter. En av dem var en ung tjej och den andra var en frilansjournalist. Båda två ifrågasatte hur du behandlade andra. Du skrev en samling påhopp till dem och sedan blockade du dem så att de inte skulle få in ett svar. Sista ordet!

    Mot tjejen på 17 bast så förstår jag att det var extra viktigt för dig. Förstår att det var kränkande med en 17-åring som kan bete sig bättre än du. Riktigt bra att du sa ifrån på skarpen och blockade. YOU GO GIRL!

    • Kjell said:

      Finns ingen sådan ”17-åring” eller ”frilansjournalist”. Om det du, min anonyme vän, skriver inte är påhittat så är det kraftigt förvrängt och vantolkat. Ge mig skärmdumpar och konkreta citat på hur jag ”behandlat andra”, eller träd åtminstone fram med namn om du vill fortsätta ”behandla” mig. Du är även välkommen att mejla mig på kjell.haglund@mac.com, jag är en vänlig själ och kommer inte att släppa ett stenblock i ditt huvud.

      • Viktor said:

        Sure, det gör jag gärna. Men först måste givetvis herr Häglund bevisa sina egna påståenden. Ge oss printscreens på dessa scientologer, AIK:are och sociologer. Speciellt scientologerna. Sedan kan också herr Häglund vänligen bevisa sina påståenden om fröken som blockerats här ovanför, det vill säga Fridén. Vad är ditt bevis på att hon har ”spammat dig” och denna ”ström av påhopp?” Det hon skrev till dig tycktes mig inte så olikt det du skrev till fröken Wallin precis innan, och du verkar ju då inte anse dig själv vara en spammare eller att du kommit med påhopp. Rimligen borde det alltså ha med något annat att göra.

        För herr Häglund kan väl inte rimligen förvänta sig att att slippa styrka sina egna påståenden?

      • Kjell said:

        Haha, hej Hanna! Jag tyckte väl jag kände igen några formuleringar redan tidigare… Men ok, låt oss kalla dig ”Viktor” och gå vidare: AIK:aren heter ”fullgasmedklas” på twitter, han hatar mig! Men är avblockad sen länge eftersom han trots allt har hjärtat på rätta stället och numera avhåller sig från att kalla mig för könsord. Scientologerna har twitternamnen ”peterularsson” och ”MOB_i_L”. Sociologens namn minns jag inte men om det är väldigt viktigt för dig kan du fråga @DaniElOman på twitter, han känner killen och var den som berättade för mig om dennes haverism kring NPF.

        Vad gäller ditt eget sätt att ”spamma” (OBS! Min upplevelse!) så är det ju så att när du eldar upp dig så fyrar du av en ström av tweets på raken och gör den du diskuterar (?) med alldeles utmattad… Du gjorde så i en kommunikation vi hade vid ett tidigare tillfälle, och jag temporärblockade dig då också (efter att ha tagit emot 50 tweets under ett par timmar!) eftersom du raktigenom missförstod vad jag skrev, förstorade saker och malde på in absurdum om detaljer. Undrar om inte Wallin var involverad då också? Och när du vevade i gång tillsammans med Wallin igår igen, inkl hånfulla påhopp, blev det mer än jag orkade med på min arbetstid.

        Du är alltjämt välkommen att mejla mig för fortsatt diskussion. Och jag vill understryka att jag tycker du är en briljant bloggare. Finns alltså inget som helst personligt agg eller så.

      • Viktor said:

        En sista sak… Jag känner inte att din beskrivning av Wallin var felaktig. Men den passar in precis lika väl på dig. Ni är likadana. Ni slänger ur er grodor och påhopp mot andra och när ni får kritik drar ni på er offerkoftan och tycker att det antingen blivit ”hatstorm” eller att ni ”spammats med strömmar av påhopp.” Det finns trots allt skäl till varför ni båda två, precis som alla andra av erat slag, är så populära tillskott på denna sajt. Det är synd att du vägrar inse detta och istället tar till bortförklaringar och lögner.

  5. Kjell said:

    Viktor/Hanna, se mitt svar innan.

  6. Hanna Friden said:

    Hej! 😀

Kommentera

