HUMORSKOLAN! All reklam är bra reklam – Varumärkesbygge i realtid, for dummies!

Ett av neojournalismens viktigaste axiom, all reklam är bra reklam, har #bajkour dissekerat grundligt vid flera tillfällen. Särskilt när karriären gått i stå, när strålkastarljuset flimrar på 15W, eller när opinionssiffrorna störtdyker och ger kamrat 4% en dansk skalle på vägen ner, finns anledning att bära axiomet som den sista droppen vatten, och odla sin släng av PR-tourettes för att effektivt kunna bygga sitt varumärke i realtid.

Svenska humor1337en har länge legat i framkant. En tåfjutt på nån som redan ligger är grundläggande metodik, och en fjäderlätt touch med kvinnoföraktets midasfinger…

… kan få den billigaste av poänger att öppna sig som en orkidée.



Och en fråga-svar med lajktrålaren och lulzlorden @alexschulman i tidningen Café från 2007 (finns att läsa i sin helhet här!) sätter muspekaren på nystartade URLen allreklamarbrareklam.com:

Ett pinfärskt bevis för att all reklam är bra reklam är hur #centerpartiet, som hämnd för den virala kölhalningen av C++ledaren @annieloof, körde in den trojanska hästen #budskapsbyggaren mitt i fiendelägret, varpå sedvanlig huggsexa utbröt, och lurade palestinasjalarna av hela twittervänstern.

Det som först såg ut som ännu en promenadseger, en teknisk knock out, för den allianskritiska googlegerillan, som lyckades plantera Hitler, djursex och andra oönskade signalord i C++kampanjen…

… där kampanjledaren, likt en #centerpartiet:s Bagdad Bob, tycktes nere före räkning.

… men i en vändning som vi inte sett sen OS-finalen i ishockey i Lake Placid 1980 tog Per Ankersjö livtag på motståndarna och vann matchen på fall.

Från och med nu kommer ingen, varken twittervänster eller allianstrogen, att minnas ett dyft av vad #centerpartiet ville med kampanjen (utom möjligen att ta fram världens öppnaste idéprogram). Men skit samma! All reklam osv, och under några rödglödgade PR-timmar i de sociala medierna kunde @annieloof och hela C++rörelsen glömma de 3,3 procenten i senaste opinionsmätningen och njuta den mest välsmakande segerns sötma sedan kung Pyrrhus rövsparkade romarna år 280 f. Kr.

/ @kallekarlsten

EXTRAMATERIAL! @martenandersson smartphoneroastar @ozznujen!

Annonser
1 comment
  1. Simon said:

    Jag kan inte annat än tycka synd om Mårten Andersson. Att han måste hänfalla till kvinnohat för att ens få en retweet tyder på ett mindervärdeskomplex, och det pinsamma lajkraggandet på Facebook är inget annat än tragiskt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: