All reklam är bra reklam! – IKEA goes meme!

Gårdagen bar, bland mycket annat, ytterligare bevis på att all reklam är bra reklam. Svenska näringslivets kronjuvel IKEA, hybriden mellan Amnesty International och home staging-myndighet (samlat i domänen folkhemnet.se), lyckades med det som varje framtidsorienterat företag suktar efter: Att trenda på twitter.

Bemödar man sig, som #bakjour brukar göra, att inte nöja sig med whatever meets the eye, och istället plöja undertexten, så kan man konstatera att de bortretuscherade saudiska kvinnorna är ett lika självklart som oskyldigt marknadsföringsgrepp som att det inte bor några riktiga människor i visningsrummen på världens alla IKEA-varuhus. När möblerna väl är levererade så lägger sig IKEA naturligtvis inte i vem som sitter i gamla favoritfåtöljen STRANDMON eller nya gömstället, myssoffan SÖDERHAMN. Detta fick IKEA förtydliga i olika kommunikéer under gårdagen.

IKEA-kulturen, som nämns i förbigående, är alltså ett av folkhemnets viktigaste samling riktlinjer, men ska ses som just det, ett levande dokument, icke att förväxla med dåtidens orubbliga policys, uthuggna ur berget som Mose stentavlor

… och som här, på Svenska Dagbladets BrännpunktIngvar Kamprads 80-årsdag 2006, uttolkade i en enkel punktlista:

Att ”balansera vad IKEA-kulturen står för”, i symbios med ”respekt för lagstiftning och lokal kultur” har alltid varit en självklar del av IKEA:s varumärkesbygge i realtid.

När Lev Trotskij på 30-talet, på Stalins inrådan, retuscherades bort ur katalogens bild av talarstolen RÖDA TORGET var det blott det faktum att twitter då ännu var i sin linda som hindrade att greppet trendade globalt.

Det stolta efterkrigsprojektet, att sprida folkhemnet.se till världens alla demokratier, diktaturer, absoluta monarkier och teokratier har endast stött på patrull vid ett enda tillfälle: Det planerade möbelpalatset i Kim Il Sungens kurva i .pngyang blev aldrig av, trots intensivt lobbande från Nordkoreas svenska ambassad, här referarat av SVT:s Uppdrag @granskning:

I Sverige innebär dock varumärkesbygge i symbios med ”respekt för lagstiftning och lokal kultur” ett strikt förbud mot att retuschera bort kvinnor ur olika sammanhang. Här, i världens mest jämställda land, har vi sedan decennier tillbaka en välutvecklad tradition av att låta kvinnor synas i offentligheten. Som här, en bild av Sveriges Reddios Ekoredaktion från 1977:

/ @kallekarlsten

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: