BU ELLER BÄ? #Bakjour:s pollskola!

Det är hög tid för en blixtutbildning kring en av neojournalismens grundpelare: Pollen. Vi har noterat att allt fler gammelmedieredaktioner hänger på låset och väntar på att få lajktråla och skära tyckonomguld med täljkniv, och väntar på den magiska trollformeln. Någon sådan finns visserligen inte, men väl ett enkelt och pedagogiskt trepunktsprogram för en lyckad folkomröstning i webbmiljö. Grundförutsättningar:

1) Det finns inga rådgivande pollar. Alla neojournalistiska folkomröstningar är tyckonomiskt bindande.

2) På samma sätt som ett neojournalistiskt resonemang aldrig får överstiga 140 tecken, bör en pollfråga kunna brytas ner till två, eller max tre, svarsalternativ.

3) Allt som inte kan brytas ner till tre svarsalternativ överlåter vi med varm hand åt Umberto EcoSusan Faludi eller f d kulturminister Bengt Göransson att avhandla i en 210 sidor lång essä.

Några glädjande exempel på tyckonomiskt fulländade pollar har de senaste dagarna presenterats av Sveriges Reddios @P3Nyhetsguiden:



Här finns minimal risk för begreppsförvirring, tröttande nyanser saknas helt och en neojournalist skulle i princip kunna sätta sig kapprak upp i sängen, mitt i natten och med en ryggmärgsreflex svara JA/FÖR/BRA eller NEJ/EMOT/DÅLIGT. Vi ska nu så pedagogiskt vi förmår visa hur din redaktion kan presentera enkla, slagkraftiga frågesställningar på ett aptitligt och inbjudande sätt:

1) FRÅGAN
Samtidens jagade mediekonsument har helt enkelt inte tid att tänka efter mitt i allt scrollande. Kvällstidningarna har länge närt ett embryo till den neojournalistiska transparensen i löp som SÅ MYCKET FÅR DU I PLÅNBOKEN! och X – VI HAR HELA LISTAN! Enkelt och kittlande är ledorden.

2) POLLENS UTFORMNING
Vi har redan nämnt det, men det kan inte nog understrykas att en neojournalistisk poll, utom i extrema undantagsfall och även då med stor försiktighet, inte får innehålla fler än tre svarsalternativ. För att illustrera detta tar vi ett färskt och lockande exempel på en tänkbar poll:

Här skulle frågan kunna formuleras antingen: HON TVINGAS LÄGGA NER SIN HEDGEFOND – FÖR ELLER EMOT? eller HEDGEFOND – BRA ELLER DÅLIGT?

Några enkla mallar att följa om man är nytillkommen viralvurmare:

3) ÖVERKURS
Följer man riktlinjerna ovan är hälften vunnet. När redaktionen sedan blir varm i kläderna kan man för att utmana sina egna rutiner och publikens intellekt börja experimentera med det tredje svarsalternativet. Vi exemplifierar med två av dagens pollar, signerade @medieprofil:

OCH: En bra poll kan enkelt omformuleras till ett lajkuppror på Facebook, enligt modellen ”Krig/cancer. Gilla om du inte gillar!” Lycka till!

/ @kallekarlsten

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: