Parapsykologi och neojournalism – vetenskapliga discipliner som gifter sig!

Många reagerar, begripligt men beklagligt nog, med skepsis efter de senaste dagarnas gammelmedierapportering om professorn i parapsykologi på Lunds Universitet.

Vi som varje dag lever mitt i det virala kollektiva medvetandet har dock andra insikter. Faktum är att parapsykologi och neojournalism/tyckonomi är besläktade discipliner, något av vetenskapliga kusiner. Låt oss åskådliggöra detta med hur en dag med #bakjour kan se ut: Man vaknar, famlar efter sin iPhone 5 och innan man ens hunnit sänka en första dubbel espresso på nåt internetcafé på Knivsöder känner man in internetz.

Men där parapsykologerna är helt beroende av sina medfödda förmågor, räcker det för en neojournalist med (gärna gratis) wifi och en välutvecklad magkänsla. Och till skillnad från @BjornHedensjo, i @DagensMedia


… är #bakjour-gruppen rörande överens om att den huvudsakliga orsaken till att #gammelmedia och neojournalismen inte gifter sig i munnen snarare att mediecheferna underskattar magkänslan som redaktionell metod. På samma sätt som parapsykologerna i Lund bara behöver andlig uppkoppling med Hegel, Emanuel Swedenborg och/eller vilken död dansk margarinfabrikör/kulturpersonlighet/mystiker som helst…

… och därmed slipper plöja hyllmeter efter hyllmeter av akademisk formalia, lika enkelt är det för en erfaren tyckonom eller neojournalist att slicka på fingret och med det i luften känna vartåt twitterstormen blåser för dagen. Faktum är (ett inte helt oväntat sammanträffande) att @medieprofil, under sin sökarperiod, var en av dem som sökte professuren i parapsykologi i Lund, under pseudonymen Dr Heaven Lord, men gallrades bort eftersom övriga sökande hade något bättre meriter.

Vi föreslår nu vapenvila mellan den etablerade vetenskapen och magkänslan/klärvoajansen, med ett möte i konstruktivitetens tecken: Inom #gammelmedia är det utan tvekan TV4 som kommit längst i att utforska tankeöverföringens stundom minerade terräng, efter en långvarig journalistisk kartläggning…



Bilden hämtad från en konferens med TV4:s samhällsredaktion

Bilden hämtad från en konferens med TV4:s samhällsredaktion

… varför en nyinträttad gästprofessur i tyckonomi/neojournalism vid Lunds Universitet skulle kunna bekostas med TV4-gruppens överskott av annonsintäkter från program som Det okända, Nyhetsmorgon och Spöknytt. På det sättet skapas en naturlig akademisk och medial smältdegel, där dåtid, framtid och samtid kan mötas under avslappnade former.

/ @kallekarlsten

EXTRAMATERIAL! Här kan ni se hela filmen från konferensen med TV4:s samhällsredaktion:

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: