HELA LISTAN! Årets viktigaste nätsnackisar, platserna 5 – 7

Nedräkningen fortsätter. Vilken nätsnackis var årets viktigaste? Inom kort vet ni.

7. @emanuelkarlsten:s kamp för gratis wifi
Rent vatten. Mat på bordet. Gratis wifi. När FN inte plockar upp handsken får neojournalismen göra det. #ajour-grundaren @emanuelkarlsten har länge förtjänstfullt drivit kampanj på egen hand. Främst mot Arlanda Airport.
ÅR12wifi3
ÅR12wifi4
Och från och med alldeles nyligen inbegriper kampen för en drägligare tillvaro även billig P-biljett.
ÅR12wifi1
ÅR12wifi2
6. Hela listan
Under 2012 var det en lista som gällde
. Det var inte VIPen på #Teatergrillen, och det var inte Olle Wästbergs nyhetsbrev.
ÅR12thomps1Som en blandning av ett enfrågeparti och Alexander Bards e-postbaserade Elitlista förenades radioprofiler, realtidsrabulister, sociala medier-experter och digitala dandys hos @thomps under parollen Jag har inte #bakjour.
ÅR12thomps2

5. Vita Kränkta Hen
Årets, kanske årtiondets, mest sönderkramade projekt var VKM, Vita Kränkta Män, där @zolfagary idogt skärmdumpade sig igenom samtliga Sveriges kommentarsfält i jakten på ofrivillig Avpixlatkomik. Facebook-sidan VKM blev senare pappersbok, som blev Årets julklapp på twitter.
ÅR12vkmTOPP
ÅR12vkm3
Någon enstaka gång höjdes kritiska röster, när en neojournalist ifrågasatte om all info på internetz verkligen är fri och gratis…
ÅR12vkm2
… eller när en doktorand i litteraturvetenskap frågade sig om VKM möjligtvis kunde ha blivit lite av monstret den var tänkt att bekämpa från början…
ÅR12vkm1
… kritik som bemöttes med kompakt oförstående, men @zolfagary gjorde ändå, för den goda sakens skull, några eleganta undanmanövrer som lämnade belackarna mållösa. Men, som alla neojournalister redan vet, är VKM som idé en företeelse som per definition inte kan kritiseras, lika lite som man kan kritisera gravitation eller magnetism.
KAWA2
KAWA3
KAWA1
ÅR12vkm4

Resten av #bakjour:s 10-i-topp över viktigaste nätsnackisarna 2012 presenteras inom kort.

Stay tuned!

/ @kallekarlsten och @medieprofil

1 comment
  1. @emmanuelkarlsten ondgör sig på #FasansBook om att 50% av svenskarna spelar Adolphson&Falks Mer Jul och att den trendade på #spotify för att stunden senare i @ajours och sitt eget namn hjälpa till att #trenda #loreenbebisen a.k.a #theswedishPSY får känslan av @KungUgglas #Efterfest http://open.spotify.com/track/1GmwF2m6zfChfOLHOHsMmQ

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: