Har neojournalismen blivit mainstream?

FINAX1
Ett SMS-lån har en hel del gemensamt med en bättre viralklåda: Ett tryck på skicka/retweet, och skulden/spridningen av obekräftad info ökar explosionsartat innan man vet ordet av. Dessutom saknar både telefonlån eller viralklådor den tröghet i systemet som hindrar att man likt en kanonkung skjuts handlöst in i den virala evigheten/kommunal skuldsaneringskarusell. I bästa fall kan man bli Årets tweet hos #ajour, respektive kändis i ett avsnitt av Lyxfällan. Reptilhjärnans seger, som en fet bonus mitt under slentriantwittret under helgteves familjeunderhållning.

En reklamfilm för GE Money Bank skulle kunna vara en allegori över neojournalismen. Kanske är det i förlängningen en händelse som ser ut som en tanke att Finax som varumärke för telefonlån lades ner för flera år sedan, men inom kort kommer att återfödas i en win-win-kombo till frukostkaffet.

"Här sitter jag i morgonkulan och tänker på att spontankonsumera en motorcykel/platt-TV!"

”Här sitter jag i morgonkulan och tänker på att spontankonsumera en motorcykel/platt-TV!”

Lagom till att man häller upp familjemüslin trillar en lapp med SMS-lånenumret lägligt ut, som vår tids svar på den gyllene biljetten i Kalle och chokladfabriken.

Detta fick oss osökt att tänka: Är neojournalismen år 2013 på väg att bli mainstream? Eller rentav (hemska tanke!) besjälas av gammelmedias nostalgiska dagdrömmar om 100-procentiga tittarsiffror på Hylands hörna och listor över tidningsprenumeranter som karbonkopior på folkbokföringen. Häromdagen möttes viralklådans och antiaffärsmodellens gerillarörelse av en fredstrevare, ett halvt löfte om att mötas halvvägs med ett försiktigt handslag, när Sydsvenskan lanserade ”en halv neo”:

FINAXdraperi

Vi såg den inte komma, och upptäckte nu, möjligen för sent, att några av våra allierade ynglat av sig i vinstdrivande sidoverksamheter. Eller är det så att någon, utan att fråga om lov, börjat kapitalisera på varumärket WISTI, prästen, spinndoktorn och twittersatirikern?

"Vi säljer transparens!"

”Vi säljer transparens!”

Samma öde tycks ha drabbat #Bakjour-utmanaren #Ajour…

FINAX4

… som också fått ovälkomna avstickare i juvelerar- och golvslipningsbranschen.

FINAX5

Kanske är det bara en tidsfråga innan Lidl börjar fylla hyllorna med Kloutberry Jam, men #Bakjour står dock fortfarande med stövlarna kluckande i gratiswifins plogfåra, löftesrikt doftande av mememylla.

Den dagen akutsjukhusen läggs ut på entreprenad på bred front, då står även varumärket #Bakjour under belägring. Tack och lov bara en hypotes idag, visserligen. #Bakjour är ännu endast synonymt med neojournalism, och möjligen med de hårt och ideellt arbetande bakjourerna från Fältskärns berättelser.

#Bakjour. Always outnumbered. Never outgunned.

/ @kallekarlsten

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: