#BlackTommy och #RedDaniel – varumärkesbyggets symbios mot nya höjder!

TOMMYtopp

Det är som att vänta på regelbundenheten hos Halleys komet, eller en lång, tröstlös ökenvandring mot ett mål man vet finns där långt i fjärran. Men #plötsligthänderdet! Det realtidsbaserade varumärkesbyggandets trådar tvinnas simultant, som av en osynlig hand, till en kevlarliknande metaväv, viralklådans egen Bayeuxtapet. Just nu, i realtid, sammanfaller två viktiga skeenden i ljuv samklang, och vi ska försöka beskriva dem så överskådligt vi kan.

1) #BlackTommy

Ingen, inte ens @MrTommyNilsson, har ännu kunnat ana hela vidden av #Black-kampanjen, en invasiv art som redan blivit en naturlig del av medielandskapets ekosystem, korsbefruktad i de sociala och de traditionella medierna, och spirande som en svart orkidé i kvällstidningarnas webbmylla.

TOMMY4
TOMMY5

Och som alla invasiva arter möts denna PR-blomma givetvis av misstänksamhet och skepsis bland tyckonomer och prominenta medborgare i landet Internetz. Twitterkomikens chefsslugger @Magnusbetner lyckades till och med i affekt stjäla en retweet av sig själv (!)…
TOMMY2
TOMMY3

… och Bildttämjaren @bjornhager hamnade i ivrigt samspråk med PR-inkvisitorn @staffandopping:

TOMMY1

2) #RedDaniel

TOMMY9

Parallellt med @MrTommyNilsson:s #Black-metamorfos, till förmån för Marabou, bygger @DSuhonen, knuten till det socialdemokratiska magasinet Tiden, sitt och den avgångne S-ledaren Håkan Juholts varumärke (det senare retroaktivt), genom en debattartikel i Dagens Nyheter.

TOMMY6

I en tät text beskriver @DSuhonen hur han med blogg och talja i tyckonomins frontlinje bryter ny mark för neojournalismen, genom att sälla sig till hyllningskören inför ett politiskt arkitektbygge som han själv varit med om att rita…

TOMMY7

… i blindo, visserligen, eftersom han liksom resten av den församlade publiken överrumplades av chockvågen i den politiska explosion han bevittnade på första parkett, och sedan ivrigt refererade.

TOMMY8

3) Vad händer nu?

Effekten av dessa parallella neojournalistiska milstolpar kan vi bara spekulera i. Men en välgrundad gissning är att @DSuhonen nu tar samma väg som @MrTommyNilsson. #Black-kampanjen var en logisk fortsättning på den senares blygsamma nystart av en karriär i standby-läge…
TOMMYcameo1

… med en framträdande cameoroll i den norska TV-serien Schmokk från 2011.

TOMMYcameo2

Bli därför inte förvånade om @DSuhonen dyker upp, som sig själv, i den långa slow motion-tagningen av efterspelet till installationstalet i Filmen om Håkan Juholt (svensk-norsk samproduktion, regisserad av @UMalmros, som en svensk blandning av Evita, Åsa-Nisse i raketform och Jesus Christ Superstar), med premiär på Netflix senast valdagen 2014.

Kom ihåg var ni hörde det först.

/ @kallekarlsten

UPPDATERAT 19 mars kl 14.30: Efter egna tidningens attack mot Marabou – GP ordnar chatt om #Black! (tipstack till @UlrikaGood)
TOMMYsluttopp
TOMMYslut1
TOMMYslut2

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: