@Expressen om miljongoofen: ”Det var Omars fel att vi skrev att han är miljonär!”

UPPDATERAT 14 april kl 22.50: @ThomasMattsson slår tillbaka: ”Bara vanlig twitterkritik.”
OMARny6

Från @ThomasMattsson:s blog på expressen.se

Från @ThomasMattsson:s blogg på expressen.se

Så är det. Och riktigt bra, ”typisk mediekritik på twitter”, påminner i hög grad om en riktigt bra @Expressen-artikel: Förhastad, överdriven och dåligt underbyggd.

@Expressen har ägnat veckan åt räkning i jakten på komprometterande uppgifter om Socialdemokraternas nu avgångne partistyrelseledamot @Omar_Mustafa. Först räknade man hans tweets…

OMAR2

… och därefter gillamarkeringar på hans facebooksida.

GILLA3

Men när man sedan räknade hans inkomster blev det fel.

GILLA1

När rättelsen kom hade @Omar_Mustafa redan avgått från alla sina uppdrag, och istället har @Expressen hamnat i skottgluggen. Chefredaktör @ThomasMattsson krävs på svar om hur det kan bli så här, att hans tidning sprider felaktig info i stor omfattning.

OMARny5
OMARny4

Under dagen har @ThomasMattsson dock rätat ut frågetecknen. Trots att @Omar_Mustafa var veckans i särsklass mest jagade nyhetsvillebråd, med hela gammelmediesverige i hälarna, så är det givetvis hans eget ansvar att rätta när det blir fel i en av landets största tidningar, med svällande redaktionella biceps. ”Det var Omars fel att vi skrev att han är miljonär”, lyder undertexten i eldskrift i @ThomasMattsson:s självförsvarsrant.

OMARny3

Kritikerna ska dessutom vara tacksamma för att @ThomasMattsson överhuvudtaget yttrar det beklagliga räknefelet, eftersom detta handlar om en pågående publicering (arbetsmaterial på kanslisvenska)…

OMARny1

… och att diskutera en ofullbordad faits divers är som att recensera en halvfärdig Rembrandt, dvs omöjligt och oseriöst.

OMARny2

Vi föreslår nu att @Expressen öppnar en onlineservice, ett slags omvänt Radioleaks, där människor som omskrivits i tidningen själva kan gå in och rätta felaktigheter i texterna. Om man dessutom avgiftsbelägger tjänsten, med en slags e-legitimation som kostar 499 kr/mån, har man dessutom skapat en fungerande affärsmodell, som kan kopieras av andra tidningar i ekonomiskt trångmål. Möjligheten för intervjuoffren att själva rätta texter digitalt gör att man dessutom kan minska personalstyrkan till hälften, och samtidigt öka intäkterna med 250 %.

Säg hejdå till tidningsdöden!

/ @medieprofil

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: