Twitter search ur funktion – bara 100 tweets under #teveps sedan 4 mars!

UPPDATERAT 17 april kl 14.45: @medierna:s chockattack på neojournalismen: ”Plågsamt! Olidligt! En flaska Amarone i motljus!”
TEVEPSny2

UPPDATERAT 17 april kl 11.45: Hold your horses! Ur ett strikt neojournalistiskt perspektiv ses ”succé” i en trendande hashtag. 100 #teveps-taggade tweets, varav 60-70 signerade programledarna själva kan som sagt inte tolkas som något annat än en bugg i twitter search. Men tills Twitter rebootat väntar vi med succéstämpeln. Möjligen har @Expressen ett eget, hemsnickrat succéindex, höljt i affärshemligheternas dunkel.
TEVEPSny

TEVEPStopp

Något allvarligt har hänt med twitter search. Ett ord som haveri ligger nära till hands när vi nu summerar en och en halv månads intensiv kampanj för det hetaste webb-TV-programmet just nu, TV4 News och @Expressen:s unika samproduktion, tyckonomvaudevillen Pihlblad & Svensson under hashtaggen #teveps. Taggen lanserades med buller och bång den 4 mars av ena parten i de sociala mediernas bromantiska superduo, @niklassvensson, varpå kollegan @pihlblad hängde på…

TEVEPS1

… men när vi nu räknar samman taggstatistiken premiärkvällen för programmet är det något som måste ha gått snett. Kolla siffrorna bara:

1) @niklassvensson har i skrivande stund 28 666 följare, @pihlblad har 13 447. Sammanlagt sanslösa 42 613 följare.

2) Taggen har använts ca 100 gånger sedan den 4:e mars. Vi har då inte räknat med retweets.

3) Av dessa har @pihlblad pluggat taggen 36 gånger, @niklassvensson 30 gånger. Det blir sammanlagt ca 2/3 av alla gånger #teveps använts på twitter.

TEVEPS2

4) Bakom resterande tweets märkta med #teveps står i hög grad kollegor på TV4 och @Expressen, som chefredaktör @ThomasMattsson, nyhetsankaret @Ulrika_Nilsson programmets och @ElsaFalk, programchef på @Expressen-TV.

TEVEPS3

Uppfyllda, likt en spärrballong, av den enorma, knappt fattbara påverkansgraden i de sociala medierna…

TEVEPStopp3

@carlbildt twittrade om bombdåden i Boston

@carlbildt twittrade om bombdåden i Boston

… kan vi inte dra någon annan slutsats än att twitter gått bananas. Det förefaller fullständigt orimligt att inte fler än några tiotal twittrare (av sammanlagt 42 000 följare av @Pihlblad och @niklassvensson) använt en av den senaste månadens hetaste taggar, särskilt som @niklassvensson gjort sitt bästa för att pimpa det redan intensiva intresset för programmet med ett twitter- och instagramexklusivt kändisscoop i elfte timmen.

TEVEPStopp2

Taggen för ett superhett politikprogram slokar alltså som en vanskött orkidé. Så: What’s wrong with this picture?

TEVEPS4

Frågan går i detta nu vidare till Twitter management. Märkt FIX IT ASAP. Gör om, gör rätt.

I väntan på åtgärder, och medan opinionsföretaget Novus är upptaget med att undersöka hur många twittrare som twittrar med premiärgästen @backstromurban efter kvällens Pihlblad & Svensson, genomför vi nu en egen gallup (utvecklad i samarbete med @jonten359) measuring the awareness of #teveps.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: