Framtiden under attack! Mediemogulernas Kim Jong-Un vs. fåtalets fåkunniga twittrare!

PRIMEtopp

Varumärkesbygge i realtid kan vara ett riskfyllt företag, om byggherren rör sig i gränslandet mellan tradmedia och neojournalism. Båda protektoraten har sina egna lagar, sin egen hederskodex och egna oskrivna regler. De senaste dagarna har vi redan läst flera intressanta genomlysningar av semineogiganten @Expressen:s satsning på superlajvföreställningen #primetime, som är ett utmärkt exempel på gränsöverskridande entreprenadversamhet i de båda disciplinerna. Tidigare försök i den här riktningen, som den tyckonomiska maskeradbalen #niklas40, har uppenbarligen lärt @Expressen vikten av att sluta leden mot attacker utifrån, framför allt de regelbundna samordnade blixtangreppen från gammelmediala specialförband, förklädda till bloggare och twittrare.

Men den stundtals upphetsade debatten efter tre dagar med #primetime visar ändå att kampen mellan dåtid och samtid fortsätter, med oförminskad styrka.

PRIME5

@ftonbladet:s @fvirtanen subtweetar @Expressen

@ftonbladet:s @fvirtanen subtweetar @Expressen

@Expressen har sedan Vägval Framtid successivt anammat en närmast nordkoreansk organistationsmodell (jämförelsen givetvis fullständigt renons på de dåliga sidorna av Nordkorea, red:s anm), där chefredaktör @ThomasMattsson likt en mediemogulernas Kim Jong-Un på egen hand håller gränsposteringarna mot världen utanför @Expressen. I hans gated .community paraderar succéerna i gåsflock, medarbetarna putsar simultant det egna varumärket tills det skiner som solen, och kritiker hålls på armlängds avstånd och avfärdas med landsfaderlig godmodighet som ansvarslösa tvångsironiker och ”några få twittrare” som ikläder sig ”falsk seriositetsskrud” och ”vantolkar journalistiken”. Bland detta fåtal fåkunniga twittrare inräknas, som ni ser ovan, även @ftonbladet:s @fvirtanen och programchefen på SVTi, @hans_g.

Vi har läst @ThomasMattsson:s försvarstal, bland annat efter #niklas40, den realtidsrapporterade grillfesten i Maramö och senast efter premiärkvällen med #primetime, och tendensen är tydlig.

Efter Maramö, @dagens_media 25:e februari

Efter Maramö, @dagens_media 25:e februari

Efter #primetime, avsnitt 1, @dagens_media 16:e april

Efter #primetime, avsnitt 1, @dagens_media 16:e april

Den infekterade debatten efter #primetime-premiären uppstod efter att @Expressen realtidsbyggde sitt nya varumärke mot fonden av bombdåden i Boston. Ur ett gammelmedialt perspektiv uppfattades bland annat nedanstående tweet från @ThomasMattsson, bara timmar efter att bomberna detonerat, som djupt olycklig och direkt stötande, och arg kritik om ”osmakligt skryt” haglade över @Expressen.

PRIMEtopp2
PRIME1

När skitstormen tornade upp sig begick nu @ThomasMattsson närmast en neojournalistisk kardinalsynd och raderade tweeten.

PRIME16a
PRIME16
PRIME9
PRIME4
PRIME3

Vi vill i detta sammanhang påminna om att gammelmedia och neojournalismen inte dansar efter samma pipa. Viralklådan vägrar konsekvent att klä sina varumärkesbyggare i tvångströja ovanpå tagelskjortan, men inom den pergamentsälskande delen av tradmedia är det annorlunda. Här talar man fortfarande i termer av ”publikens förtroende är inget man tar, utan något man förtjänar”, och till skillnad från neojournalister tillåts aktörer inom gammelmedia inte själva avgöra om deras göranden och låtanden påverkar deras trovärdighet.

Den mediemogul som väljer att stå med ett ben i vardera lägret får således räkna med att bli ifrågasatt, om hen hävdar att vidlyftigt umgänge mellan journoz, politiker och tyckonomer inte påverkar ens rykte som yrkesperson. Likaledes om man gång på gång avfärdar massiv, samstämmig kritik som ”bisarr”, ”ovärdig” och signerad ”ett fåtal twittrare” i ”falsk seriositetsskrud”.

Därför: Neoz of the world, unite! Visa ert stöd för @ThomasMattsson:s kamp för framtidens media. Vi har redan lagt en protestlista i Bonnierhusets entré. Skynda dit för underskrift!

/ @kallekarlsten

UPPDATERAT 18 april kl 23.50: Förtydligande från @fvirtanen:
PRIMEförtydl

UPPDATERAT 19 april kl 15.15: #makalös rapportering i @Expressen, #lysande i @TV4_News:
MAKALÖS

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: