Inför #val2014 – Alla är makthavare!

UPPDATERAT 19 april kl 17.40: Som första svenska redaktion: #TV4 @Nyheterna lägger ut nyhetsvärderingen på klout.com!
TV4klout
Inom kort lanseras #TV4klout som en avknoppning till #TV4news. I samarbete med @Expressen-TV.
TV4klout2
Frågan är dock varför @JensTholin inte intervjuade kändissnuten @Martin_Melin istället. Han har ju överlägsen kloutscore, och är dessutom @AndersTimell:s influencer.

Samtiden erbjuder just nu ett dignande smörgåsbord av neojournalistiska landvinningar. Varför ska exempelvis en TV-redaktion vänta på att bilder på misstänkta tragglas genom redigeringsprogram, monitorer och scriptornas långbänk…

CNNsuspects

… när man lika gärna kan göra som CNN och hålla upp en läsplatta direkt i kameran (tipstack till @hans_g).

På hemmaplan är det TV4 som åter går i bräschen för att upplösa gränserna mellan traditionell och tungrodd journalistik och neodito, lättflyktig som en gas. Baserat på det digitala inflytande som sipprar likt en blandning av honung och spillolja från twitter.com gjorde TV4-nyheterna i tisdags ett flyhänt inslag om #teveps från Novus specialbeställda undersökningen som visar att 55 procent av svenska folket tror att sociala medier med största sannolikhet kommer att avgöra #val2014 (tipstack till @TankesmedjanP3), med den närmst övertydliga undertexten ”alla är makthavare”.

"Håll i h@en, nu blåser det upp till twitterstorm!"

”Håll i h@en, nu blåser det upp till twitterstorm!”

ALLA ÄR MAKTHAVARE är från och med nu det nya ALLA ÄR JOURNALISTER, vågar vi säga med säkerhet. Vi transkriberar därför detta banbrytande stycke realtidshistoria, för viralklådans kremlologer att femöresanalysera:

Programledare @AndersKraft: ”55 procent av svenskarna tror att sociala medier kommer att spela en stor roll inför nästa års val, det visar en undersökning från Novus som presenteras i programmet Pihlblad & Svensson i TV4 News ikväll. Med de digitala kanalernas inflytande förändras det politiska kampanjarbetet.”

Reporter @JensTholin (voice over): ”Klassiskt valarbete, tidigt 90-tal: en folksamling, en partiledare och en frågvis journalist.”

Reporter (okänd): ”Är ni ett yuppieparti?”

@carlbildt: ”Va sa du?”

Reporter: ”Är ni ett yuppieparti?”

@carlbildt: ”Nej, vi är ett framtidsparti, va.”

TV4anderstimell1

Reporter @JensTholin (voice over): ”Och 20 år senare är @carlbildt uppkopplad utrikesminister, med över 195 000 följare på twitter. Där delar han arena med partivänner, politiska motståndare och kändisar i största allmänhet.”

*rörliga bilder på kändiscaddien, krogvivören och radioprogramledaren @AndersTimell i restaurangmiljö*

@JensTholin: ”Hur många följare har du på twitter egentligen?”

@AndersTimell: ”På twitter? Ehhh… runt 75 000 [75 262 19 april kl 11.50, red:s anm], äh, det vet jag, hehehaa… min blygsamhet…”

@JensTholin: ”Är man inte nån slags makthavare då?”

@AndersTimell: ”Jag har aldrig tänkt på det, men när du säger det så, så kanske det är så. Jag tror att, om politiker inför stundande val 2014 skulle använda sig av twitter, eller sociala medier, instagram och annat, och visar en liten ömsint sida, kanske visar sin familj eller visar sig sårbara på ett sätt, då tror jag att politikerna kan verkligen använda sig av den opinionsmöjligheten.”

Makthavare med digitalt inflytande

Makthavare med digitalt inflytande

@JensTholin (voice over): ”Och 55 procent av svenskarna tror alltså att sociala medier kommer att spela en stor roll inför valet [bilden visar iofs att 55 procent tror på ”mycket stor/ganska stor” påverkan., red:s anm]”

@t_sjostrom, VD på Novus: ”Jag trodde inte att det skulle vara en majoritet som trodde det. Å andra sidan har vi sett tendensen vid flera tillfällen, att det som pratas om på twitter, de så kallade twitterstormarna har nått ut i media och blivit riksnyheter i många fall.”

/ @kallekarlsten

1 comment

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: