Neolitteraturens portalverk ”Dorian Grays twitterkonto” blir film – i #expressentv!

Vid sidan om Claës Lundins skildring av en framtida ”tidningsverkstad” i Oxygen och Aromasia (1878) och Hunter S Thompsons Fear and Loathing: On the Campaign Trail ´72 (1973) framstår pikareskromanen Dorian Grays twitterkonto som den neojournalistiska klassikerlitteraturens portalverk. Nu kan #bakjour avslöja att den kommer att filmas i realtid i #expressentv. I väntan på releasen får ni här en matig sammanfattning, remixad från wikipedia och bloggen Klassikerhörnan.

Dorian Grays twitterkonto handlar om den unge, sköne och ack så naive webb-TV-stjärnan Dorian Gray, som några år före superlajvkarriären startar ett twitterkonto och bygger sitt varumärke i realtid som en, till en början, blixtsnabb och förbluffande pålitlig leverantör av breaking news. Han tycks i princip sova med fingrarna dansande över en iPhone 4S, han formligen sprutar ur sig braskande flashar i en takt som saknar motstycke i den neojournalistiska samtiden. Under de första åren gör han inga större nummer av sitt privatliv, bara glimtar av, i ärlighetens namn ganska bleka, vardagsbilder flimrar förbi mellan flasharna, något som senare ska förändras drastiskt.

DORIANbok1

Under vistelsen på @Expressen möter Dorian Lord Henry Wotton, som ska komma att förändra hans liv för alltid. När Dorian, med hjälp av mediemogulens löften att hans digitala inflytande, trögflytande som en cocktail av honung och spillolja, ska mångdubblas av en i stort sett oavbruten webb-TV-exponering, får upp ögonen för sin egen skönhet, önskar han att twitterkontot ska åldras istället för han själv.

DORIANbok2

Efterhand märker Dorian att hans önskan gått i uppfyllelse – han behåller sin ungdomliga skönhet medan kontot märks av tidens gång, färgerna mörknar och det tidigare solida varumärkesbygget börjar långsamt krackelera.

BLOCKAEXPRESSEN

Samtidigt som Dorian fått upp ögonen för sin egen skönhet och charm, blir han bekant med Lord Henrys dekadenta teorier som avslöjar det post-gammelmediala samhällets hyckleri. Stärkt av sin nya medvetenhet låter Dorian sig inte stoppas av moralisk tveksamhet, utan lever sitt liv i synd och lust, med skönheten, bromantiken och instaspammande av privata interiörer som högsta ideal.

DORIAN2
DORIAN3

Efter ett tag märker Dorian att twitterkontot inte bara vittnar om hans fysiska åldrande; den visar även hans själs förändring. Cynism, oförblommerad narcissism, snarstuckenhet och hämndbegär återspeglas i kontot, medan Dorian själv ser precis lika oskyldig ut som när det startades.

DORIAN4
DORIAN6
DORIAN5
DORIAN7
DORIAN9
DORIAN8

Trots denna möjlighet till insikt i sitt eget själsliv låter han kontot växa genom att följa tiotusentals andra konton, lovar dem DM och blir immun mot kritik, och blockar varje twittrare som knystar synpunkter på hans utsvävande grillaftnar och kändismingel med andra leetz.

DORIAN12
DORIAN10
DORIAN11

Allt eftersom tiden går, ansätts Dorian dock alltmer av sin egen fruktan för att en strikt gammelmedial redaktion ska uppmärksamma hans digitala dubbelliv och skriva om det i tidningen, göra radio eller broadcast-TV av det. I takt med att han förflyttar de etiska gränserna för sitt virala leverne och neojournalistiska värv, får han allt sjukare samvete och blir alltmer desperat. Till slut bestämmer han sig för att göra sig av med det enda synliga vittnesbördet om hans syndiga liv; twitterkontot.”

@niklassvensson twitterpublicerade först den privata facebookbilden på förre arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin (toalettbild med fotbad och tax) med texten "Så här har du sett en exminister förut". Några timmar senare raderades tweetsen

@niklassvensson twitterpublicerade först den privata facebookbilden på förre arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin (toalettbild med fotbad och tax) med texten ”Så här har du sett en exminister förut”. Några timmar senare raderades tweetsen

Fotnot: Det återstår nu att se om @ftonbladet:s sociala medier-chef @ehsanfadakar bedöms vara en falsk eller äkta mediekritiker efter sina syrliga tweets om @niklassvensson:s omsusade 40-årskalas. Hittills har alla som andats kritik mot #niklas40, eller @Expressen i stort, avfärdats av @Expressen:s chefredaktör @ThomasMattsson som ”kontorstwittrare” och ”falska mediekritiker” som ”försöker göra sig ett namn i sociala medier”, vilket han också utförligt förklarade i första avsnittet av den bromantiska superpodden #mattssonhelin:

@ThomasMattsson: ”Det finns ju komiker och andra som använder, på samma sätt som man tidigare stod på scenen, och gjorde sig ett namn genom att använda innehåll, sånt som stått i tidningen och sagts på teve för att dra ner skratt från publiken, så försöker man agera som nån sorts falsk mediekritiker…”

[Märk: I @ThomasMatsson:s #twittercensus-universum finns en tydlig skillnad, mellan det uppenbart förkastliga i att en komiker som ”gör sig ett namn” i sociala medier, och det samtidigt lika självklara som uppbyggliga i att en nyhetsprofil på @Expressen gör detsamma.]

@ThomasMattsson: ”[…] min poäng är att det är orimligt tycker jag att man ska avkräva mediechefer att ta ett seriöst engagemang i sociala medier om det är så att det som publiceras vantolkas på ett sätt som det ofta gör, och jag är rätt säker på, jag har pratat med många mediechefer som inte finns på twitter, de har vänt ryggen till detta, de tycker det är jättebra att deras varumärken finns där för att marknadsföra sin journalistik, men den här twittereliten, om vi får kalla den för det, och även undervegetationen på twitter, har tyvärr skrämt bort jättemånga intressanta röster som skulle kunna bidra till ett bra samtal, och mer kunskap om journalistik, och jag kan själv känna, då och då, faktiskt allt oftare,  att jag borde strunta i detta, varför ska jag överhuvudtaget svara på de här tweetsen?”

Vi utgår från att frågan om @JanHelin:s medarbetare @ehsanfadakar:s status som mediekritiker avhandlas grundligt i nästa avsnitt av #mattssonhelin. Det blir spännande lyssning.

/ @kallekarlsten och @medieprofil

LÄS OCKSÅ: Robert Musil, Mannen utan egenskaper (1930-33)
DORIANslut

1 comment

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: