#Bakjour mäktigare än @JanHelin – enligt @JanHelin!

#Twittpuck:skväll. Sveriges vinner VM-guld i ishockey, och @Expressen plockar förstås russinen ur kakan:

HOCKEYtopp1

Men det var igår det.

Ur ett strikt neojournalistiskt utvecklingsperspektiv är dock, som vi ser det, releasen av ett nytt avsnitt av podcasten #mattssonhelin, mp3-buren tankesmedja och mediemogulistiskt medborgargarde i skön förening, lika stort som ett VM-guld i hockey. Här möter vi chefredaktör respektive publisher för två av Sveriges största tidningar, @ThomasMattsson@Expressen och @JanHelin@ftonbladet, lika sprängfyllda av upptäckarglädje som två barn som hittar en död katt i vägkanten, och likt barn också oskuldsfullt famlande i den nyvunna vetskapen av att det finns en värld utanför det egna jaget. Det är intressant och spännande, ska vi tillstå, utom möjligen avsnitten om storlek och form på olika deskar och nostalgivältrandet i Bodonis återkomst, då nickade @medieprofil till i en för oss rekordlång powernap. Och gav oss en föraning om vad som kommer att hända när #mattssonhelin i kommande avsnitt återberättar Berliner-formatets historia.

Hursomhelst tackar vi för beröm och hänvisningstrafik efter dagens avsnitt, och säger: Vi måste sluta träffas på det här viset. Det känns, om än charmigt, men framför allt otidsenligt att vi skickar meddelanden mellan oss i form av en blogg och en podd, som aldrig möts, bara aningen mer framtidstillvänt än hästburen kurir. Men till nöds fungerar det ju dock utmärkt, och en episod i femte delen av #mattssonhelin (lyssna här!) passar vi dessutom på att omvandla till korsläsning med en intressant text av Peter @inslag Santesson, som vi hittar på sajten inslag.se. Hans resonemang tangerar @JanHelin:s, varför vi väver ihop dem här nedan:

HOCKEYmitt1

@ThomasMattsson (i #mattssonhelin no 5): Och den här poddens relativt återkommande granskningar av dom som granskar granskarna har också rönt uppmärksamhet. Torbjörn von Krogh, idag på SIMO, tidigare chefredaktör på Pressens Tidning, han twittrar ‘intressant att #mattssonhelin planerar att kritisera mediekritiker’ […] och juristen @martenschultz, som ofta debatterar tryck- och yttrandefrihetsfrågor, han konstaterar, också i sociala medier, att du och jag har börjat granska #Bakjour, och kallar det för ‘Checks and Balances’.
HOCKEYtopp2
Har du fått några reaktioner på #Bakjour efter förra podden?

@JanHelin: Ja, det har jag fått, faktiskt, så inte minst av #Bakjour själva, det var ju väntat naturligtvis, men också intressant, de har skrivit ett väldigt väldigt långt inlägg om detta. Om jag snabbt ska försöka referera det, så försöker de egentligen säga att jag använder en rad härskartekniker när jag beskriver #wumo, det vill säga jag förminskar dem och förlöjligar dem [framför allt andra än oss, dock, bland annat @wistikent och @dreadnallen, red:s anm]. Och det kan man kanske säga, det är ett välskrivet inlägg skulle jag säga, och jag skulle säga att härskartekniker och sånt därn’t tycker jag är okej, om det råder ett otvetydigt maktförhållande, typ som i fallet könsmaktsordning i samhället som enligt mig är ett otvetydigt maktförhållande, då ser man den typen av härskartekniker.

HOCKEYmitt2

@JanHelin: Jag skulle säga att #Bakjour, det är inte lika självklart hur maktförhållandet är här på twitter. #Bakjour är en typ av maktfaktor på twitter som jag skulle säga att många tycker är viktigare och lite varmare att bli omfamnad av dem än av mig. #Bakjour är ju här det unga, pigga, påslagna, jag ska ju här representera det… jag skulle inte säga gamla, det bär mig emot, men det äldre, trögrörligare. Därför tycker jag att deras anklagelse om det där faller lite platt, de försöker ju egentligen härska över en typ av innehåll hos mig, och då härskar jag litegrann tillbaka, så skulle jag nog snarare vilja beskriva det. Dock vill jag hylla dem för en intressant och välformulerad kritik, det väcker nya tankar, de har ett tydligt syfte och de formulerar sig väl tycker jag, och det är här nu inte ett försök att förminska eller vara så där patronizing mot #Bakjour, för jag tycker verkligen så.

Här ser vi något som närmar sig ett paradigmskifte i svensk journalistisk tradition: @JanHelin (16 150 följare på twitter) är publisher på Sveriges största och en av Nordens mäktigaste tidningar, med Sveriges utan konkurrens största nyhetswebb, och som har en redan inflytelserik kompispodd med konkurrenten @ThomasMattsson (13 300 följare på twitter), som leder en nästan lika mäktig tidning, och båda driver muskulösa webb-TV-projekt.

Ändå är maktförhållandet mellan @JanHelin och denna lilla nischblogg helt jämnt, möjligen med en knapp övervikt till vår fördel, enligt @JanHelin. Här på twitter är han bara en prick på #twittercensus-kartan, en prick bland prickar, eller en del av undervegetionen, som @ThomasMattsson beskrev i avsnitt ett av #mattssonhelin. Att man styr ett mediehus behöver alltså inte betyda att man är en makthavare i överläge på andra arenor, utan lika gärna blott en kugge i medborgarjournalismens oöverskådliga maskineri.

Digitalt inflytande i dess prydno, när @JanHelin lämnar över stadens nycklar till neojouralismen.

Med det sagt hoppas vi att händelserna i #Husby ägnas en ordentlig genomlysning i nästa podd. Medan man kunde följa händelserna i text, bild och film på sociala medier stod tradmedia, med @ftonbladet i spetsen, länge i kontakt med verkligheten enbart via polisens presstjänst och en fotograf på plats.

Skärmdump från midnatt

Skärmdump från midnatt

Förklaringarna till utebliven superlajvbevakning från @ftonbladet och @Expressen fick hård kritik.

HOCKEYtopp3
HOCKEYtopp4
HOCKEYtopp5
HOCKEYtopp6

Vi hoppas också att @wistikent:s högintressanta twitterfråga, som märkligt nog fick stryka på foten till förmån för spörsmål om deskens utformning och gissningar kring när kvällstidningarna slutar trycka print, kommer med i frågebatteriet i avsnitt sex. Leet the games begin!

HOCKEYtopp7

/ @kallekarlsten

Lämna en kommentar